Een podcast maken: 7 handige tips

Geschreven door: 

Sofie Zegers

Datum publicatie:  

15/04/2022
Podcasts zijn trending en daarom is het hartstikke relevant en interessant om hierop in te spelen als merk. Maar hoe maak je een podcast? Ontdek in deze blog 7 handige tips: van de keuze van een onderwerp tot aan de lancering!

Wat is een podcast en hoe werkt het?

Een podcast is een geluidsbestand dat je overal kunt beluisteren. Er bestaan duizenden podcasts voor verschillende interesses. Het is als het ware een soort radio-uitzending op het internet. Hierbij is het verschil met de traditionele radio dat je zelf bepaalt wanneer je welke podcast luistert én dat het voor iedereen mogelijk is om een podcast te maken. Dus ook voor jou als bedrijf!

Podcasts worden geüpload op apps, websites of op programma’s op je laptop. Een goed voorbeeld van een website met ingebouwde podcastspeler is Player FM, waarbij je op de website kan zoeken naar een podcast en deze kan afspelen of nieuwe afleveringen kan kiezen. Een bekende app waar vaak podcasts op worden geluisterd, is Spotify.

Waarom zijn podcasts goed voor marketing?

Nu kan je als merk denken: podcasts, waarom zou ik daar mijn tijd aan besteden? Podcasts kunnen jouw marketing een boost geven om de volgende redenen:

  1. Podcasts zorgen voor binding met je doelgroep: geluid geeft je de kans om de emoties achter woorden over te brengen op je luisteraars. Zo voelen ze zich persoonlijker aangesproken, krijgen ze het gevoel dat ze je écht leren kennen en wordt het merkbewustzijn bij de potentiële klanten vergroot.
  2. Podcasts luisteren kan altijd en overal: je maakt de interactie met jouw merk laagdrempelig met podcasts, doordat jouw luisteraars geen extra tijd vrij hoeft te maken om ernaar te luisteren. Het is de perfecte contentvorm waarbij mensen kunnen multitasken.
  3. Podcasts vergroten jouw bereik: waar je een blog of artikel alleen kunt delen op eigen website of socials, kun je podcasts delen op vele platformen. Daardoor kun je duizenden nieuwe potentiële luisteraars bereiken die dus ook in contact komen met jouw merk.
  4. Podcasts zijn doelgericht: podcasts worden aangeboden op relevantie. Luisteraars komen dus niet per toeval bij jouw podcast terecht, maar gaan gericht op zoek. Hierdoor kun je specifieker inzetten op hun wensen en behoeften. Op deze manier maak jij jouw podcast relevanter voor jouw luisteraars en vergroot je de kans dat zij zich abonneren op jouw podcastserie.

Hoe heeft een podcast invloed op een positieve user experience?

Zoals hierboven gezegd wordt, zorgen podcasts voor een binding met je doelgroep. Wanneer iemand je hoort spreken, horen ze je persoonlijkheid, je authenticiteit en de expertise binnen het vakgebied. In een podcast spreek je daarbij met passie over het desbetreffende onderwerp. Dit zorgt ervoor dat de waardering en het vertrouwen in je merk vergroot bij de luisteraars. Daarnaast blijkt dat podcastfans aandachtiger luisteren. Dat maakt een podcast de ideale manier om je boodschap op een creatieve en inspirerende manier over te brengen op je luisteraars. In de podcast is het ook heel makkelijk om een haakje naar je product of dienst te maken.

Hoe maak je een podcast?

Het maken van een podcast is niet moeilijk en met de juiste tips heb je snel een waardevol verhaal online staan. Wij lopen je door het proces heen:

  1. Het kiezen van een onderwerp & naam: het werkt goed om je podcast op een bepaald onderwerp of een bepaalde niche te richten. Denk daarbij wel aan iets waar je veel afleveringen (100+) aan kunt koppelen, maar maak het niet te breed waardoor je je potentiële publiek niet zal aanspreken. Voor de keuze van de naam is het belangrijk dat het een bredere naam is dan het onderwerp. Eigenlijk meer een overkoepelende term. Dit maakt het makkelijker om het over meerdere deelonderwerpen te kunnen hebben, waardoor er meer mogelijkheden vrijkomen.
  2. Show- en episode-indeling: er is geen vastomlijnd plan van hoe lang je podcast moet zijn. Je moet vooral kijken naar wat voor jou werkt en daarmee aan de slag gaan. Dat is dus meer een kwestie van vallen en opstaan: blijven proberen totdat je er tevreden mee bent! Belangrijk is wel om erop te letten dat je voor elke aflevering zowel herhalingsluisteraars als nieuwe luisteraars hebt, dus je moet proberen om beide aan te spreken in de podcast.
  3. Dekking kunstcreatie: de cover van je podcastserie is de eerste indruk die de meeste mensen zullen zien als ze door hun podcast app bladeren. Wanneer je hier budget voor hebt, is het een goed idee om wat ontwerpen te laten maken door een grafisch designer.
  4. Selectie van apparatuur: de kwaliteit van de audio is belangrijk voor de kwaliteit van de gehele podcast, maar je geluidsapparatuur hoeft geen tonnen te kosten. Er is veel apparatuur te vinden voor diverse prijzen. Zo zit er altijd wel iets tussen dat past binnen jouw budget.
  5. Audio-opname & bewerking: voor als je nog niet veel ervaring hebt met het maken van een podcast, kan de tool Alitu handig zijn. Het is een ‘podcastmakerij’ tool die veel van de technische onderdelen automatiseert en je aflevering praktisch voor je opbouwt. Het is allemaal gebaseerd op je browser, dus je hoeft geen software te downloaden. Hierdoor werkt het ook op elke computer. Daarnaast bevat Alitu een bibliotheek met muziek en jingles die je kunt gebruiken als intromuziek of als overgangen tussen segmenten. Het wordt geleverd met een 7-daagse gratis proefperiode. Als je wel wat meer ervaren bent, kun je Garageband of Audacity gebruiken.
  6. Werk met een co-host: als je je zorgen maakt dat het gesprek niet boeiend genoeg wordt met één persoon, kun je er altijd voor kiezen te werken met een co-host. Door beide je standpunten te geven binnen het onderwerp wordt het gesprek vaak boeiender en zo kunnen de taken voor het bewerken en promoten ook opgesplitst worden. Maak hierover goede afspraken voordat je begint, zo heb je duidelijkheid over de opzet van de podcast.
  7. Lanceren: er zijn verschillende platformen voor een betaald hosting plan. Zodra je je op een platform hebt aangemeld, moet je vaak een aantal vereiste gegevens over je podcast invullen (naam, beschrijving, categorieën, enz.). Het is aan te raden om een podcast te lanceren met meer dan één aflevering, zodat mensen niet hoeven te wachten om meer te horen. Drie tot vijf afleveringen is een goed aantal om mee te beginnen.

Hoe promoot je een podcast?

Tof! De podcast staat nu live. Nu is het nog de bedoeling dat je de potentiële luisteraars gaat aantrekken. Daarvoor hebben we deze promotietip klaar: het promoten van de podcast kan met teaser video’s, maar ook met een eigen website of e-maillijst die al bestaat waar je hem naartoe kan sturen. Als het zinvol is, kan het uitnodigen van gasten op je show helpen door gebruik te maken van het bestaande publiek van je gast. Als laatste is social media goede promotietool: het maken van audiogrammen is een populaire manier om korte clips van je podcastshow te delen.

Met deze tips heb je binnen no-time je eigen podcast opgezet en maak je jouw merk super relevant! Ben je op zoek naar wat inspiratie voor een zakelijke podcast? Luister dan onze podcast Zuivere Koffie op Spotify en ontdek de laatste trends en ontwikkelingen uit de mediawereld. Liever uithanden geven aan professionals? Ons team staat voor jouw merk klaar. Wij hebben gespecialiseerde partners die je kunnen helpen bij het opzetten van een podcast. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons