Hoe je slim data verzamelt over radio- en tv-commercials

Geschreven door: 

Modern Minds

Datum publicatie:  

06/09/2022
Als moderne marketeer ontbijt je met data. Eigenlijk ben je er heel de dag wel mee in de weer. Hoe draagt deze ad bij aan mijn doelstellingen? Hoe converteren mijn campagnes vandaag? Je vist de antwoorden uit de data en daar baseer je jouw vervolgkeuzes op. Dat maakt online campagnes ook zo lekker; je ziet het effect meteen. Dat werkt bij radio en tv wel anders. Toch?

IDEM: dashboard voor online én offline data

Bij Zuiver Media ontwikkelden we IDEM, een dashboard dat data ontsluit van online campagnes én data van radio- en tv-campagnes. IDEM ontsluit nog veel meer offline data trouwens. Ook van winkeltraffic, kassa-aanslagen, callcenterstatistieken en concurrentie-analyses om er maar een paar te noemen. Al onze klanten krijgen toegang tot IDEM. Zodra je daar inlogt zie je realtime hoeveel je uitgeeft aan campagnes en of je KPI’s op koers liggen – online en offline. En wij vertalen al die data weer naar actiegerichte aanbevelingen. Hoef jij je geen zorgen te maken dat je misschien een uitgelezen kans mist.

Alles op 1 plek

Bij IDEM vind je dus al jouw relevante campagnedata bij elkaar. Zo verzamelt IDEM bijvoorbeeld live data van meer dan 100 verschillende mediaplatforms. Dat zijn usual suspects als Google Analytics, Facebook en Mailchimp, maar ook offline data van radio- en tv-zenders. Allemaal in 1 dashboard. Zonder gerommel met Excel-sheets of losse printjes. IDEM implementeert automatisch alle data van online en offline media.

Conversiegerichte campagnes op radio en tv

Hoe meet je dan het effect van jouw conversiegerichte campagne op offline media? Daar gebruiken we een attributiemodel voor. We maken een koppeling tussen de kijk- en luistercijfers en de traffic op jouw site. Die koppeling tussen media en je eigen analytics levert waardevolle informatie op over je campagne. Schiet je websiteverkeer binnen 7 minuten na uitzending omhoog? Voor organisch en direct verkeer rekent IDEM dat als campagneresultaat. De uplift is zichtbaar. Zo maakt IDEM het effect van tv en radio nog beter meetbaar!

Maak je campagnes efficiënter

Het grote voordeel van IDEM en het attributiemodel voor offline campagnes zit ‘m vooral in de learnings. Online ben je gewend om voortdurend bij te sturen in je draaiende campagne. Die kennis neem je vervolgens weer mee naar de volgende campagne. Dankzij IDEM kan dat nu ook met offline campagnes. Het dashboard laat je exact zien hoeveel extra bezoekers naar jouw site gaan als ze jouw commercial hebben gezien of gehoord. Gaandeweg bouw je zo een dataset op waarmee je toekomstige campagnes beter kunt optimaliseren.

Kiezen voor conversie

Stel: je wil op prime time adverteren rondom een kijkcijferkanon. Laten we zeggen bij ‘Wie is de mol?’. Dan ligt enorme zichtbaarheid voor de hand. Logisch, want daar betaal je ook de hoofdprijs voor. Zetten we nu het attributiemodel voor je aan het werk. Dan kan de conversie voor prime time toch tegenvallen. En dan hebben het nog niet eens over de omgerekende kosten per bezoeker.

Wat nou als je dat hele prime time-ideaal eens loslaat. Gaan we adverteren om vier uur ’s middags op TLC. Je kunt op je vingers natellen dat de zichtbaarheid dit keer een stuk minder is. Logisch, daar is de prijs ook naar. Toch kan deze strategie zomaar veel gunstiger uitpakken omdat de conversieratio veel gunstiger is. IDEM helpt je om ook voor tv en radio te sturen op basis van keiharde data.

A/B-testen op radio en tv

In het dashboard kun je allerlei factoren uitsplitsen: welke zender, welk programma, welke tijd? Zo maak je heel specifiek zichtbaar wat er werkt voor jouw conversiegerichte campagne en wat juist niet. Met zulke gedetailleerde inzichten op zak kun je bijvoorbeeld gaan A/B-testen. Inderdaad, A/B-testen op radio en tv! Want in IDEM vergelijk je eenvoudig de uitvoering en de timeslots. Zo zie je precies welke van de 2 versies beter presteert. Dat noemen we nou je crossmediale campagnestrategie versterken met data.

Wrap-up

1. IDEM geeft realtime inzage in alle campagnedetails – online én offline. Het attributiemodel levert je data en inzichten op uit je offline campagnes. 2. In IDEM zie je ook alle relevante informatie die je verder bij de hand wil hebben. Ook zijn er allerlei custom aanpassingen mogelijk, zoals weergave van het aantal winkelbezoeken bijvoorbeeld. 3. Het attributiemodel maakt het mogelijk om traditionele media als radio en tv te optimaliseren zoals je gewend bent voor online campagnes. A/B-testen op radio en tv. Had je daar ooit aan gedacht?

Waar wacht je nog op? Als je nou echt crossmediaal aan de slag wil, neem dan contact met ons op. Of kijk eerst eens rond op onze website.

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons