Podcast adverteren: een luisterend oor
Podcasts zijn enorm populair geworden de afgelopen jaren. Mensen luisteren naar hun favoriete shows online, onderweg, tijdens het sporten of gewoon thuis. De stijgende populariteit van podcasts geeft ons de mogelijkheid om hierop in te spelen. Op deze manier krijgen we jouw boodschap bij een betrokken en geïnteresseerd publiek.
Wat is podcast advertising?
Een podcast is een serie audio-afleveringen die wekelijks, dagelijks of maandelijks gepubliceerd worden via audioplatforms zoals Spotify, iTunes en Google Podcasts. Postcasting is heel anders dan radio maken. Een groot verschil is natuurlijk dat radio live is en podcasts niet.
Er zijn podcasts over allerlei verschillende onderwerpen. Waar radio een massamedium is, heeft podcasting juist een hele specifieke (niche)doelgroep. Luisteraars kiezen namelijk heel bewust welke podcast ze willen beluisteren. Dat maakt voor ons reuze interessant om te adverteren via podcasts.
Podcast advertising is simpelweg het adverteren in een podcast. Jouw audiospot wordt voor, tijdens of na de aflevering afgespeeld.
Verschillende manieren om te adverteren via podcasts
Als adverteerder kan je kiezen voor een pre-, mid- of post-roll. Hiermee kan je een krachtige boodschap kwijt aan het begin, in het midden of aan het eind van een aflevering.
Het is ook mogelijk om te kiezen voor een creatieve branded-content samenwerking. Hierdoor staat de gehele podcastaflevering in het teken van jouw merk. Hierbij geef je de gehele productie uit handen aan de podcastpartij. Door middel van bijvoorbeeld storytelling wordt jouw merk onder de aandacht gebracht bij de luisteraars.
De laatste manier om te adverteren in een podcast is een hostread. Hierbij wordt de reclame-uiting voorgelezen door de podcasthost. Door het vertrouwen dat het publiek heeft in de podcasthost, wordt jouw boodschap geloofwaardiger en overtuigender.
Wat zijn de voordelen van podcast adverteren?
Eén van de grootste voordelen van adverteren in podcasts is de intimiteit van dit medium. Luisteraars hebben vaak een sterke band met de presentatoren en vertrouwen op hun aanbevelingen. Hierdoor vinden ze het ook minder erg als er een passende advertentie te horen is tijdens hun favoriete podcast.
Wanneer een podcasthost jouw product of dienst aanbeveelt, kan dit een enorm positief effect hebben op jouw merk.
Daarnaast is een podcast evergreen content. Het is niet alleen nu interessant, maar ook op de lange termijn. Podcasts worden vaak gemaakt in een reeks met afleveringen. Wanneer iemand één aflevering luistert, is de kans groot dat die persoon ook de andere afleveringen in de reeks gaat luisteren.
Het terugluisterpercentage bij podcasts is dan ook heel hoog. Hierin komt dus ook weer de kracht van herhaling terug.
Anders dan online adverteren waarbij beeld heel belangrijk is, kan een podcast geluisterd worden als je ook andere dingen aan het doen bent. Denk hierbij aan sporten, koken of autorijden. Zeker met de files van tegenwoordig, brengen heel veel podcastluisteraars geruime tijd in de auto door.
Met podcast advertising bereik je dus een specifieke en soms ook moeilijk te bereiken doelgroep. Een passende boodschap in een niche podcast wordt vaak niet als vervelend ervaren, omdat de luisteraars een band opbouwen met de podcastpresentator.
Kosten podcast adverteren
Bij podcast reclame betaal je per CPM (cost per mille), of wel kosten per 1000 luisteraars. De exacte kosten hangen af van verschillende factoren, zoals je doelgroep en de populariteit van de podcast.
Podcast advertising door Zuiver Media
Overtuigt van de voordelen van podcast adverteren? Wij ook! Het is goed om te weten dat je niet zomaar in elke podcast kan adverteren. Podcast zijn vaak niche gericht en dus moet jouw boodschap of product passen bij de luisteraars. Dat is precies wat we bij Zuiver Media weten. Meer weten over podcast advertising voor jouw merk? Onze specialisten vertellen je er alles over!