Bereik 90% van Nederland met radioreclame
Radio inzetten voor een doelgericht bereik
Of je nu kiest voor het brede publiek of met de juiste zendermix gaat voor een gesegmenteerde (en lokale) doelgroep: het bereik van radio is groot.
Maandelijks bereikt radio gemiddeld 90% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dagelijks wordt er ongeveer 2 uur naar de radio geluisterd binnen deze groep.
Voor elke doelgroep is er een passende zender waar we jouw product, dienst of merk effectief onder de aandacht brengen. Dit doen we onder andere door te onderzoeken welke radiozenders goed bij jouw merk passen.
En vooral: waar luistert jouw doelgroep naar op welk moment? Met de juiste mix aan zenders zorgen we dat jouw commercial door juiste doelgroep op het beste tijdstip gehoord wordt. Op deze manier halen we het meeste uit jouw campagne.
Herhalende doelgroepcontacten met radio
Radio is goed te combineren met andere media. Crossmediaal communiceren zorgt ervoor dat jouw boodschap beter bij je publiek blijft hangen. Dit zorgt ook weer voor herhalende doelgroepcontacten. Dat is zeer waardevol, zeker als je net als wij geloven in de kracht van herhaling.
We denken niet in losse kanalen, maar we kijken hoe meerdere kanalen elkaar kunnen versterken. Radio, televisie en online versterken elkaar bijvoorbeeld uitstekend.
Wat kost radioreclame?
Het inkopen van zendtijd kost uiteraard geld. Hierbij is er een verschil tussen (kleine) regionale zenders en grote landelijke radiozenders. En natuurlijk de tijd wanneer de commercial uitgezonden wordt en de lengte van de commercial. ’s Avonds en in het weekend zijn de kosten een stuk lager. Net als wanneer je radiospot maar 5 of 10 seconden duurt.
Zendtijd is in te kopen per 5 seconden eenheden. De precieze kosten voor radioreclame zijn uiteraard per merk verschillend, omdat dit afhankelijk is van je doelgroep.
Wat is een GRP op de radio?
GRP staat voor Gross Rating Point, dit is een vastgestelde eenheid van de kosten in verhouding met het bereik. 2 GRP is bijvoorbeeld 2% bereik in de doelgroep of 2% luisterdichtheid. De GRP geeft dus een indicatie van het bereik en de frequentie van de radiocommercial.
We maken deze berekening op voorhand zodat het direct duidelijk is wat jouw merk met een radiocampagne kan bereiken en wat de kosten hiervan zijn.
Hoe maak je goede radioreclame?
Het leuke aan radioreclame is dat het niet uitmaakt wat voor budget je hebt voor het maken van de commercial. Een hele simpele radiospot, kort, zonder poespas en geen BN’ers kan net zo succesvol zijn als een reclamespot die dit wel heeft.
Ook hier is de inhoud van je reclamespot geheel afhankelijk van je doelgroep. Een radiospot moet geen saaie opsomming zijn van allerlei gegevens. Het effect van te veel informatie is negatief op de radio. Veel negatiever zelfs dan bij geprinte advertenties, omdat je er dan nog omheen kunt kijken. Bij radio moet je het aanhoren.
Vermijd irritatie en volg deze 7 tips:
- Bepaal wat je wil communiceren.
- Houd rekening met geschreven tekst vs. spreektaal. Iets kan er op papier leuk uitzien, maar anders klinken.
- Gebruik humor, maar zorg wel dat het passend is bij jouw product, dienst of merk.
- Vertel de luisteraars niet wat je als merk wil vertellen, maar praat over wat de luisteraar straks kan, weet, denkt of voelt.
- Zorg voor één boodschap, één gedachte en één doel dat je wil bereiken per spot.
- Speel in op de herinneringswaarde van een luisteraar door middel van passende muziek, een jingle of een slogan.
- Kijk realistisch naar wat je mag verwachten van je radiospot. Stel dat je wil adverteren voor een kopieermachine. Verwacht dan niet dat luisteraars onthouden hoeveel bladzijdes per minuut gekopieerd kunnen worden. Daarentegen kun je wel spreken over twee keer zoveel als een gemiddelde kopieermachine.
Radiocampagne laten uitvoeren door professionals
Onze radio-experts staan je geheel bij wanneer je een radiocampagne wil opstarten voor je merk. Jouw merk een stap vooruit laten zetten? Doordat we al sinds 2009 vele verschillende campagnes hebben opgezet, ook crossmediaal, vinden we de beste mix voor jouw merk. Kennismaken? Neem contact op!