Bereik 90% van Nederland met radioreclame

Radio is een massamedium. Met commercials op de radio bereik je in een korte tijd veel mensen. Hierdoor zijn er veel mogelijkheden voor het gericht bereiken van jouw doelgroep(en). Benieuwd naar deze mogelijkheden? Neem contact met ons op.

Radio inzetten voor een doelgericht bereik

Of je nu kiest voor het brede publiek of een gesegmenteerde (en lokale) doelgroep: het bereik van radio is groot. Maandelijks bereikt radio gemiddeld 90% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dagelijks wordt er ongeveer 2 uur naar de radio geluisterd binnen deze groep.

Voor elke doelgroep is er een passende radiozender waar we jouw product, dienst of merk effectief onder de aandacht brengen. Dit doen we onder andere door te onderzoeken welke radiozenders goed bij jouw merk passen. En vooral: waar luistert jouw doelgroep naar en op welk moment? Met de juiste zendermix zorgen we ervoor dat jouw commercial door juiste doelgroep, op het beste tijdstip, gehoord wordt. Op deze manier halen we het meeste uit jouw campagne.

Herhalende doelgroepcontacten met radio

Radio is goed te combineren met andere media. Crossmediaal communiceren zorgt ervoor dat jouw boodschap beter bij je publiek blijft hangen. Dit zorgt ook weer voor herhalende doelgroepcontacten. Wij geloven in de kracht van herhaling: hoe vaker de doelgroep jouw boodschap hoort, hoe beter deze blijft hangen. 

We denken niet in losse kanalen, maar onderzoeken hoe meerdere kanalen elkaar kunnen versterken en welke. Radio, televisie en online versterken elkaar bijvoorbeeld uitstekend.

Wat kost radioreclame?

Voor de kosten van radiospots is er een verschil tussen (kleine) regionale zenders en grote landelijke radiozenders. En natuurlijk het tijdstip waarop de commercial uitgezonden wordt en de lengte van de commercial. ‘s Avonds en in het weekend zijn de kosten een stuk lager. Net als wanneer je radiospot maar 5 of 10 seconden duurt.

Zendtijd is in te kopen per 5 seconden. De precieze kosten voor radioreclame zijn uiteraard per merk verschillend, omdat dit afhankelijk is van je doelgroep.

Wat is een GRP op de radio?

GRP staat voor Gross Rating Point, dit is een vastgestelde eenheid van de kosten in verhouding met het bereik. 2 GRP is bijvoorbeeld 2% bereik in de doelgroep of 2% luisterdichtheid. De GRP geeft dus een indicatie van het bereik en de frequentie van de radiocommercial.

We maken deze berekening op voorhand zodat het direct duidelijk is wat jouw merk met een radiocampagne kan bereiken en wat de kosten hiervan zijn.

Hoe maak je goede radioreclame?

Het leuke aan radioreclame is dat het niet uitmaakt wat voor budget je hebt voor het maken van de commercial. Een hele simpele radiospot – kort, zonder poespas en geen BN’ers – kan net zo succesvol zijn als een reclamespot die dit wél heeft.

Ook wat dit betreft is de inhoud van je reclamespot geheel afhankelijk van je doelgroep. Een radiospot moet geen saaie opsomming zijn van allerlei gegevens. Het effect van te veel informatie is negatief op de radio. Veel negatiever zelfs dan bij geprinte advertenties, omdat je er dan nog omheen kunt kijken. Bij radio moet je het aanhoren.

Een sterke boodschap die op een prettige manier de aandacht trekt en blijft hangen, wordt veel positiever ervaren. Vermijd daarom weerstand en volg deze 7 tips:

  1.  Bepaal wat je wil communiceren.
  2. Houd rekening met geschreven tekst vs. spreektaal. Iets kan er op papier leuk uitzien, maar heel anders klinken.
  3. Gebruik humor, maar zorg wel dat het passend is bij jouw product, dienst of merk.
  4. Vertel de luisteraars niet wat je als merk wil vertellen, maar praat beeldend over wat de luisteraar straks kan, weet, denkt of voelt.
  5. Zorg voor één boodschap, één gedachte en één doel dat je wil bereiken per spot.
  6. Speel in op de herinneringswaarde van een luisteraar, door middel van passende muziek, een jingle of een slogan.
  7. Kijk realistisch naar wat je mag verwachten van je radiospot. Stel dat je wil adverteren voor een kopieermachine. Verwacht dan niet dat luisteraars onthouden hoeveel bladzijdes per minuut gekopieerd kunnen worden. Daarentegen kun je wel eenvoudiger spreken over ‘twee keer zoveel als een gemiddelde kopieermachine’.

Digitale radio

Traditioneel luisteren we radio via de FM, maar in steeds meer gevallen doen we dit digitaal. Onder digitale radio verstaan we niet alleen het online luisteren via een app, sites als nederland.fm of je smartspeaker, maar ook DAB+.

Daarnaast behoren digitale themazenders, zoals Qmusic non-stop, tot digitale radio. Qmusic zelf is dus op verschillende wijzen te ontvangen, de themazenders enkel digitaal. Streamingdiensten, zoals Spotify, vallen hier niet onder.

Het voordeel van digitale radio is de mogelijkheid om te sturen op bijvoorbeeld een specifieke regio of het weertype. Op die manier maak je je radiospot actueler voor luisteraars en vergroot je relevantie van de boodschap.

Digitale radio adverteren

Wanneer onze experts een reguliere radiocampagne inkopen, is de spot te horen op FM, DAB en de online stream van die zender. DAB is niet los in te kopen, want deze is gekoppeld aan de FM inzet.

Digitale radio kun je wél los inkopen. Jouw spot is dan alleen te beluisteren via digitale radio. Dit kan op verschillende manieren, namelijk als:

  • pre-roll voor de start van de audiostream (zowel op de hoofd- als themazenders);
  • ad-replacement, waarbij vaak een zenderpromo uit een FM uitzending in de digitale stream wordt vervangen door een commercial;
  • mid-roll op themazenders. Deze zenders hebben geen vaste reclameblokken, waardoor radiospots op verschillende momenten in de stream geplaatst kunnen worden.

Onze experts denken graag met je mee om te bepalen hoe je het meest effectief op digitale radio kunt adverteren.

Radiocampagne laten uitvoeren door professionals

Onze radio-experts staan je geheel bij wanneer je een radiocampagne wil opstarten voor je merk. Jouw merk een stap vooruit laten zetten? Doordat we al sinds 2009 vele verschillende campagnes hebben opgezet, ook crossmediaal, vinden wij de beste mix voor jouw merk. Kennismaken? Neem dan contact met ons op!

Cases

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons