Reclame op Tv: direct top-of-mind

Dagelijks besteden Nederlanders van 13 jaar en ouder ongeveer 2,9 uur voor de televisie. Dit is zowel voor live tv als ‘uitgesteld’ kijken. Televisie is een belangrijk onderdeel van mediaconsumptie. Jouw merk kan met televisie een zeer brede doelgroep bereiken, maar ook juist een hele specifieke doelgroep. Benieuwd hoe we dat doen? Neem contact op met onze experts.

Waarom adverteren op televisie?

Een televisiecampagne is meer dan het inkopen van een aantal spots bij een zender. Met onderzoek naar de beste zendermix voor jouw merk, weten we precies hoe we jouw boodschap onder de aandacht kunnen brengen bij jouw doelgroep. De juiste balans tussen tijdvakken en zenders is wat jouw campagne effectief maakt.

In een korte tijd bereik je een groot publiek met een televisiereclame. Het vergroot niet alleen je naamsbekendheid, het zorgt ook voor meer bezoekers naar je website. Daarom is tv-reclame uitstekend te combineren met andere vormen van media, zoals online of radio.

Wanneer je crossmediaal wil adverteren, zorgen we ervoor dat alle kanalen elkaar versterken. De campagnes zijn geen losse onderdelen maar juist een aanvulling op elkaar. Hierbij geloven we ook sterk in de kracht van herhaling. Dit draagt optimaal bij aan je marketingdoelstellingen.

Daarnaast is ook het soort commercial van invloed of het effect van jouw televisiecampagne. Bijvoorbeeld een spot, billboarding of in-program, iedere soort heeft eigen voordelen en effecten.

Spot, in-program of billboarding?

Er zijn drie soorten commercials: spots, in-program en billboarding.

  • Spots: een reguliere spot wordt uitgezonden binnen de reclameblokken van een zender. Hier is het ook mogelijk om een tag-on te tonen. Dit is een korte reminder die een of een aantal spots later wordt getoond. Hiermee trek je nogmaals de aandacht van de kijker.
  • In-program: kijk je wel eens een woon- of tuinprogramma? Dan zul je vast wel gezien hebben dat gebruikte materialen soms opvallend in beeld komen. Dit noemen we in-program reclame. 
  • Billboarding: dit is een sponsorvermelding voor of na een programma. Een voorbeeld van billboarding is: “Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door Zuiver Media.

Wanneer is reclame op tv effectief?

Als je een hele dag naar de tv kijkt, zul je merken dat niet de hele dag door dezelfde reclames worden getoond. Primetime tv is sinds jaar en dag tussen 20:30 en 21:00 uur. Hier wordt de hoogste kijkdichtheid behaald door zenders zoals SBS en RTL. Betekent dit dat elk merk in dit tijdvak moet adverteren?

Zeker niet! Het is waardevoller, effectiever en het bespaart kosten als je adverteert op strategische gekozen momenten. Deze mediastrategie maken we op basis van GRP’s en je doelgroep.

Wat is een GRP in een televisiecampagne?

GRP is een eenheid die wordt gebruik om de verhouding tussen het bereik en de contactfrequentie van tv-reclame aan te duiden. Deze kopen we in bij de gewenste zenders. Met 5 GRP bereik je bijvoorbeeld 5% van je doelgroep. De GRP laat dus ook zien hoe effectief een campagne is.

Wat kost reclame op TV?

Hoeveel GRP’s er ingekocht moeten worden is afhankelijk van je doelgroep, het budget, de periode, het tijdstip en het aantal zenders. Hoe meer GRP’s we inkopen, hoe meer personen we binnen je doelgroep kunnen bereiken.

Door middel van uitgebreid onderzoek bepalen we welke zenders en momenten passen bij jouw doelgroep. Je kunt je voorstellen dat producten voor kinderen op zenders te zien zijn die passen bij kinderen, op de momenten dat zij tv kijken.

Naast de juiste inkoop, zorgen we ook voor de dagelijkse monitoring en (crossmediale) analyses van de impact.

De juiste zendermix voor jouw merk?

Wil je adverteren op tv? Onze specialisten vinden de juiste zendermix voor jouw merk. De kracht zit onder andere in het tonen van de juiste spot op het juiste moment om jouw doelgroep effectief te bereiken. Benieuwd wat we voor jouw merk kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Cases

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons