Bereik meer klanten met Google Mijn Bedrijf

Geschreven door: 

Sophie van Willigen

Datum publicatie:  

26/02/2021

Google Mijn Bedrijf is een gratis feature waarmee je het bedrijfsprofiel van jouw winkel kunt promoten binnen het Google netwerk. Je kunt zelf beheren hoe jouw bedrijf aan potentiële klanten in de lokale zoekresultaten binnen Google wordt weergegeven, welke zijn afgestemd op geografische gebieden die het voor gebruikers makkelijker maakt om bedrijven in de buurt te vinden.

Stel je voor: je gaat bij iemand op visite in een voor jou redelijk onbekende stad, maar bedenkt last minute dat het wel zo leuk is om een bosje bloemen mee te nemen. Een eerste logische stap die je in deze situatie kunt zetten, is het online op zoek gaan naar een bloemenzaak. Je weet immers dat Google de bloemenzaken in de buurt zal tonen.

Dit is precies zo’n voorbeeld waarbij het belang van Google Mijn Bedrijf duidelijk naar voren komt. Een goed ingesteld bedrijfsprofiel is een must voor elke (lokale) ondernemer. Het zou toch zonde zijn om klanten mis te lopen omdat je simpelweg geen bedrijfsprofiel op Google hebt ingesteld?

Hoe ziet een goed ingesteld bedrijfsprofiel eruit?

Maar hoe ziet een goed ingesteld bedrijfsprofiel er dan uit? Allereerst is het belangrijk dat je profiel up-to-date is met actuele informatie over je bedrijf. In tijden van de coronacrisis is het bijvoorbeeld van belang dat je mensen informeert over eventuele aangepaste openingstijden. Op deze manier voorkom je teleurstelling bij klanten die onbewust naar een gesloten winkel afreizen.

Daarnaast biedt een goed ingesteld bedrijfsprofiel de mogelijkheid om optimaal met (potentiële) klanten te kunnen communiceren. Denk aan het vermelden van een goed te bereiken telefoonnummer of de mogelijkheid om reviews te plaatsen, waarbij jij als ondernemer -natuurlijk- op deze reviews reageert. Dit laatste is erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bedrijven die op reviews reageren als 1,7 keer meer betrouwbaar worden gezien dan bedrijven die dit niet doen. En ook duidelijke foto’s van je producten of diensten kunnen positief bijdragen aan een positieve waardering van jouw bedrijfsprofiel.

Google Mijn Bedrijf als wervingskanaal inzetten

Naast het verlenen van praktische informatie over jouw bedrijf middels een goed en volledig ingericht bedrijfsprofiel, is Google Mijn Bedrijf een onmisbaar element in het slim werven van nieuwe klanten via local store ads. Dit zijn locatie based advertenties waarmee je een nabije doelgroep kunt bereiken. Hier lees je in ons blog over online lokaal adverteren meer over. Deze advertenties zijn erop gericht om winkelbezoeken te maximaliseren door winkellocaties te promoten onder een relevante doelgroep in jouw verzorgingsgebied.

Haal het maximale uit Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf biedt een tal van mogelijkheden die jouw bedrijfsprofiel nog sterker kunnen positioneren. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van posts aan je profiel waarmee je specifieke aanbiedingen, nieuws of evenementen kunt uitlichten. De post is zichtbaar in het kennisvenster van Google, mits men op jouw bedrijfsnaam zoekt. En we hebben het eerder al even benoemd, maar reviews zijn erg belangrijk om klanten binnen te halen. Vraag tevreden klanten dan ook altijd om een review achter te laten. De reviews zijn direct zichtbaar voor iedereen die in Google naar jouw bedrijfsnaam zoekt.

Een bedrijfsprofiel bevat bij voorkeur zo veel mogelijk informatie over je bedrijf, dus een link naar de website is onmisbaar. Maar wat als je geen website hebt? Binnen Google Mijn Bedrijf kun je in dit geval gebruikmaken van de automatische websitebuilder. Je kunt een thema kiezen en de site met content en foto’s vullen. Deze optie is geheel gratis en daarmee ook redelijk beperkt. Ook biedt Google Mijn Bedrijf de mogelijkheid om inzicht in jouw klantenbestand te krijgen. Via de optie ‘Insights’ kun je zien welke acties klanten uitvoeren en waar klanten vandaan komen.

Om het jezelf iets makkelijker te maken, adviseren we om de Google Mijn Bedrijf-app te downloaden zodat je direct je bedrijfsinformatie kunt aanpassen en eventueel posts kunt toevoegen aan je bedrijfsprofiel. En natuurlijk is ook de app gratis beschikbaar voor Android en iOS. Om de vruchten van deze gratis tool te plukken, is een geoptimaliseerd en compleet bedrijfsprofiel van cruciaal belang. Heb je hulp bij het opzetten of optimaliseren van jouw bedrijfsprofiel nodig? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons