Online lokaal adverteren, wat zijn de mogelijkheden?

Geschreven door: 

Sophie van Willigen

Datum publicatie:  

08/01/2021

In 2020 was 46% van alle zoekopdrachten binnen Google gericht op het verkrijgen van informatie over winkels of dienstverleners ‘in de buurt’. Zo’n 72% bezocht uiteindelijk een locatie binnen een straal van 5 kilometer. En 78% van deze winkelbezoekers deed uiteindelijk een aankoop. Deze cijfers zijn niet onopgemerkt gebleven, want er is steeds meer vraag naar de mogelijkheden van online lokaal adverteren.

Online lokaal adverteren, wat houdt dat nou eigenlijk in? Simpel gezegd zet je een online campagne op met als doel om potentiële klanten die zich ‘dichtbij’ bevinden, naar je locatie te brengen. Dichtbij kan voor elk bedrijf een andere betekenis hebben, voor sommige diensten of producten zijn mensen nou eenmaal bereid verder te reizen. Voor een pak melk ben je doorgaans niet bereid om langer dan 10 minuten onderweg te zijn. Voor een compleet nieuwe keuken ben je dit waarschijnlijk wel.

Enfin, je hebt een duidelijk beeld van je verzorgingsgebied, maar je vraagt je af welke kanalen je moet inzetten om online lokaal te kunnen adverteren? In dit blog nemen wij je mee in de belangrijkste mogelijkheden.

Online adverteren via Google Ads

Het meest voor de hand liggende kanaal is Google Ads. Voordat je aan de slag gaat met Google Ads, is het van belang dat je een ‘Google My Business’ instelt voor jouw bedrijf. Dit is een gratis feature van Google waarmee je kan beheren hoe je in Google Maps en Google Search wordt weergegeven.

Via Google Ads kan je zogenaamde ‘local store ads’ inzetten. Dit zijn advertenties binnen de services en netwerken van Google (denk aan Maps, Search, YouTube en het display netwerk). Deze advertenties zijn erop gericht om winkelbezoeken te maximaliseren door de winkellocaties te promoten.

Om je locatie via Google Ads onder de aandacht te brengen, is het van belang om een ‘locatie extensie’ toe te voegen aan je advertenties. Met deze extensie kun je lokaal relevante informatie toevoegen aan je advertenties, denk aan telefoonnummers, openingstijden en adresgegevens.

Google geeft je de mogelijkheid om offline winkelbezoeken te meten die gerealiseerd zijn vanuit je online campagne. Dit klink natuurlijk geweldig, want je wil niets liever dan meten wat je online marketingactiviteiten offline opbrengen. Echter, er zitten wel een paar restricties aan deze mogelijkheid gebonden. Google kan deze gegevens namelijk alleen in kaart brengen als consumenten hun mobiele locatiegegevens delen.

Local store ads zijn dus gefocust op het koppelen van online campagnes aan winkelbezoeken. Mits Google de winkelbezoeker kan tracken, koppelt Google de bezoeker aan de online campagne.

Google heeft nieuwe features aangekondigd

Google heeft in 2020 een aantal grote updates aangekondigd voor local store ads, te beginnen met de ‘promoted pins’. Zo’n pin gebruik je als je wil opvallen tussen andere locaties op Google Maps. Je pin krijgt een andere kleur én je kan je bedrijfslogo in de pin opnemen.

Gelden bepaalde acties of aanbiedingen alleen voor jouw vestiging? Dan kan je een ‘in-store promotion’ aan je pin toevoegen om zo de zoeker een extra zetje richting je winkel geven.

De laatste grote update is de ‘local inventory search’. Hiermee wordt je lokale voorraad in de advertentie weergegeven. Zo komt de zoeker niet voor niets naar jouw winkel.

Online lokaal adverteren via Facebook

Nu je meer weet over de mogelijkheden van Google Ads, zoomen we in op de mogelijkheden van Facebook. Het grootste social platform, Facebook, biedt de optie om ‘store visit ads’ in te zetten. Deze advertenties werken in principe hetzelfde als de local store ads van Google: je advertenties worden in een specifieke straal (rondom je locatie) vertoond om zo meer mensen naar je locatie toe te krijgen.

Ook Facebook geeft de mogelijkheid om je winkelbezoeken vanuit je campagne te kunnen meten. Met de optie ‘advertentierapportage’ binnen Facebook Business Manager kun je winkelbezoeken achterhalen die binnen X dagen hebben plaatsgevonden nadat iemand interactie met jouw advertentie heeft gehad.

Facebook hanteert over het algemeen dezelfde werkwijze als Google, maar meet nog iets specifieker. Zo filtert Facebook personen uit de lijst die, hoogstwaarschijnlijk, in dienst zijn of enkel passeren. Houd wel rekening met het feit dat Facebook simpelweg een inschatting maakt. Het zijn dus geen harde feiten. Deze feature staat namelijk nog in de kinderschoenen en is niet voor iedereen beschikbaar.

De mogelijkheden zijn eindeloos

In dit blog zijn de meest voor de hand liggende online mogelijkheden aan bod gekomen, maar er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om jouw markt te bewerken. Denk aan het vertonen van display banners binnen een bepaalde straal rondom jouw locatie of aan de ontelbare offline mogelijkheden, zoals gerichte print-, radio- of tv-campagnes. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Wil je eens sparren over lokale marktbewerking of weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons