Wat is conversie optimalisatie?

Geschreven door: 

Gidon Swelheim

Datum publicatie:  

05/10/2021

Conversie optimalisatie is het optimaliseren van een website aan de hand van data met als doel de conversieratio verhogen. De term ‘optimalisatie’ heeft in dit geval betrekking tot het verbeteren van het aankoopproces en het gebruikersgemak. Door te experimenten met je website kom je erachter wat beter of juist minder goed werkt voor de bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld door te testen met verschillende designs, content en buttons. Een of meerdere aanpassingen kunnen al snel voor een hogere conversie zorgen. Er zijn twee strategieën wanneer je begint met optimaliseren:

Optie 1: ‘Low impact’ testen

Dit zijn vooral kleine aanpassingen. Denk hierbij aan het aanpassen van een kleur en/of tekst van een CTA-button. Daarnaast zijn er een hoop andere tests die je kunt uitvoeren, hieronder een kort overzicht:

  • Kopteksten;
  • Afbeeldingen (Hebben een groot effect én zijn vooral belangrijk bij webshops);
  • Menu navigatie (Heeft een product meerdere kleuren? Zorg er dan voor dat het verschil meteen visueel duidelijk is. Vaak zien we drop-down-menu’s die zorgen voor onnodig veel handelingen en laadtijd);
  • Verwijderen van social-media-buttons;
  • Toevoegen van recensies (zowel sterren als reviews);
  • USP’s vertonen gedurende het gehele aankoopproces.

Optie 2: ‘High impact’ testen

Hiermee bedoelen we het testen van je ‘basis’. Het is mogelijk om compleet anders ingedeelde landingspagina te testen of probeer eens je standaard landingspagina te vervangen met een funnel. Het verschil zal je verbazen, het kan zomaar zijn dat een andere landingspagina 2 keer zoveel conversies oplevert. Daarnaast kan je de homepage een (totaal) andere lay-out geven met nieuwe elementen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om je populairste product op direct op de homepage aan te bieden.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Wanneer je adverteert wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversies behalen met een zo hoog mogelijke ROAS. In grote lijnen kan je het aankoopproces opdelen in advertenties en landingspagina. Kort samengevat: het proces voordat iemand op de landingspagina terecht komt en het proces nadat iemand op de landingspagina terecht is gekomen. Beter presterende advertenties zorgen voor meer websitebezoekers, meer websitebezoekers (mits gelijkwaardige kwaliteit)en meer conversies.

Voorbeelden van optimalisaties:

Verhoging conversieratio

Mediabudget

Websitebezoekers

Conversieratio

Conversies

Gemiddelde orderwaarde

Totale omzet

10.000

15.000

1%

150

20

3.000

10.000

15.000

2%

300

20

6.000

Verhoging gemiddelde orderwaarde

Mediabudget

Websitebezoekers

Conversieratio

Conversies

Gemiddelde orderwaarde

Totale omzet

10.000

15.000

1%

150

20

3.000

10.000

15.000

1%

150

22

3.300

Zoals je hierboven ziet, kunnen kleine aanpassingen een groot effect hebben, helemaal gedurende een langere periode en op massa. Afhankelijk van de optimalisaties die je doorvoert, kan dit effect hebben op zowel je organische als betaalde traffic.

Hoe kan ik conversie optimaliseren?

Er is een groot aanbod in het aantal tools waar je gebruik van kunt maken, hieronder zetten we een paar aanraders voor je op een rij:

VWO

Dit is één van de populairste tools. Hiermee maak je verschillende varianten van je website, waarna je kunt zien welke variant het beste presteert. Het is één van de meest gebruikte tools onder andere door de snelle laadtijd. Een conversie optimalisatie tool zorgt al snel voor een (nog) langere laadtijd van je website, dit heeft grote impact op de gebruikerservaring waardoor de uiteindelijke resultaten beïnvloed zijn.

Datatrics

Ook hier maak je gemakkelijk aanpassingen en zijn de resultaten makkelijk te zien. Daarnaast kan Datatrics gebruikt worden om duidelijk inzicht te krijgen over welke first-party (klant/gebruikersinformatie) data je bezit en hoe je deze het beste kunt gebruiken. Dit is cruciaal door de veranderingen door iOS en de toekomst.

Hotjar

Dit is niet per se een testingtool, maar wel ontzettend handig. Met Hotjar kan je makkelijk meten waar bezoekers op (willen) klikken en hoe ze zich gedragen op je website. Daarnaast kan je gebruikmaken van de opties om feedback en beoordelingen te vragen. De kans is groot dat websitebezoekers ergens op willen klikken, terwijl klikken niet kan. Daarnaast kan je duidelijk zien waar mensen wel en niet naar kijken, welke delen wel en niet gelezen worden. Dit kan je allemaal zien door middel van schermopnames van je gebruikers.

Last but not least: mindset

Wat ongelofelijk belangrijk en lastig is, is om het design van je website niet te veel te baseren op je eigen mening van wat mooi en niet mooi is. Uiteraard helpt een mooi design bij de gebruikerservaring, echter is het cruciaal dat er een balans is tussen functionaliteit, design en conversie (optimalisatie).

‘Een webshop is gemaakt voor omzet, niet voor een schoonheidsprijs.’

Conversie optimalisatie uitbesteden

Conversie optimalisatie is dus ontzettend belangrijk om meer uit je site bezoekers te halen. Het is daarom noodzakelijk om veel te experimenteren en te testen. Ben je benieuwd naar wat ons online marketingbureau Wind Mee voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met onze specialisten en wij gaan graag met je in gesprek!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons