Cookieless adverteren: het einde van third-party cookies in 2024

Geschreven door: 

Yara Wagner

Datum publicatie:  

01/01/2024

Third-party cookies zijn tot nu toe de norm geweest voor het doormeten van campagnes, tracken van gebruikers en het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Maar hieraan komt een einde. Dat betekent dat jij als online adverteerder of publisher voor een uitdaging komt te staan: cookieless adverteren. Wij vertellen je alles over wat het einde van third-party cookies voor jou betekent. 

Wat zijn cookies?

Back to the basics: wat zijn cookies en wat kan je ermee? Wij leggen de verschillende soorten voor je uit.  

First-party cookies

Met tracking cookies, dat zijn kleine stukjes code, kan een bedrijf informatie verzamelen. Bijvoorbeeld over het surfgedrag en de aankoopwensen van de websitebezoeker. Dit werkt als volgt: stel je bezoekt bijenkorf.nl en klikt op een item naar keuze. Op ditzelfde moment plaatst Bijenkorf zo’n cookie in jouw browser, waarmee ze precies kunnen bijhouden wat je op hun website doet. Deze data worden alleen uitgewisseld tussen Bijenkorf en jouw browser en noemen we first-party cookies. Bijenkorf verzamelt op deze manier eigen data waarmee ze jouw gedrag in kaart kunnen brengen en je een goede gebruikerservaring op hun website kunnen bieden. 

Third-party cookies

Naast dit soort cookies bestaan er ook third-party cookies. In dit geval plaatst een merk, zoals Bijenkorf, bijvoorbeeld cookies op externe websites, zoals ad.nl of nu.nl. Dit doet het merk om jou te identificeren en je op basis van jouw surfgedrag op hun website advertenties kunnen tonen van producten die je hebt bekeken (dynamische retargeting) of die zij voor jou relevant achten. 

Op deze manier houden merken bij via welke websites jij met welke advertenties in aanraking bent gekomen en wat je vervolgens op die website hebt gedaan. 

Zowel first- als third-party cookies worden opgeslagen in de browser van de gebruiker. Het is hierdoor mogelijk om die gebruiker te identificeren op de websites van publishers én de website van de adverteerder zelf. Third-party cookies zijn heel nuttig om gebruikers te tracken, advertenties te personaliseren en campagnes door te meten. Maar anno 2024 willen steeds meer gebruikers niet meer gevolgd worden vanwege hun privacy. 

Privacy third-party cookies

Privacy is tegenwoordig erg belangrijk. Gebruikers willen meer controle over hierover en willen weten wat er met data van hen gebeurt. Ook de overheid vindt privacy (van burgers) een belangrijk punt. Dit verandert het hele spel en daarom staan third-party cookies flink ter discussie. Dit soort cookies zullen vanaf 2024 dan ook langzaamaan verdwijnen.  

De browsers van Apple (Safari) en Mozilla (Firefox) blokkeren deze cookies standaard al een tijd. De grootste browser, Google Chrome, gaat dit ook steeds verder beperken. Google heeft aangekondigd in het eerste kwartaal van 2024 voor 1% van de gebruikers uit te schakelen. 

Doordat adblockers nieuwe restricties met zich meebrengen, gebruikers de mogelijkheid hebben om cookies te weigeren en ITP (Intelligent Tracking Prevention) steeds verder wordt toegepast, missen adverteerders en publishers data. Dit gat wordt alleen maar groter als je je niet voorbereid op de toekomst van cookies. 

Cookieless adverteren doe je zo

Gelukkig zijn er nog verschillende mogelijkheden om je doelgroep te bereiken met relevante advertenties. En dat op een cookieless web. Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet. 

Gedegen doelgroeponderzoek

Nu tracking cookies langzaamaan verdwijnen, is het belangrijk om een nieuwe strategie op te zetten om consumenten zo goed mogelijk te bereiken. Zo is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Weet waar zij zich bevindt en wat haar interesses zijn, zodat je advertenties op maat kunt maken. Ga ook na of jouw doelgroep uit mannen en/of vrouwen bestaat en of zij mobiel of desktop gebruiken. Gedegen doelgroeponderzoek is cruciaal voor cookieless adverteren. Wij kunnen je hiermee helpen. Onze experts brengen graag jouw doelgroep voor je in kaart.

Contextual targeting

Inspelen op de context speelt een belangrijke rol in cookieless adverteren. Zo klikken consumenten in digitale kranten bijvoorbeeld sneller op advertenties van een reisbureau naast een inspirerend reisverhaal. Op die manier worden publishers in Nederland er steeds beter in om middels geavanceerde NLP alle content realtime te scannen en scoren en advertenties hierop aan te sluiten.  

Met contextual targeting kun je bijvoorbeeld targeten op verschillende thema’s, keywords of kanalen. Denk aan koken, eten, carrière of reizen. Wil je hier meer over weten? Ontdek onze blog over contextual targeting. 

CRM-data en customer matching

De data die je als adverteerder zelf verzamelt, is het meest waardevol. Deze first-party data zal straks een nog grotere rol spelen. Denk aan customer matching op basis van e-mail of telefoonnummer – mits AVG-proof verzameld – als alternatief voor retargeting. Dit is mogelijk bij alle grote spelers, zoals Facebook, Snapchat en Google. Steeds vaker bieden ook lokale partijen zoals DPG Media en Marktplaats deze optie aan. Daarnaast is het interessant om je te oriënteren op samenwerkingen met bedrijven uit complementerende markten om data uit te wisselen. Maar houd ook hierbij weer rekening met consent. Voor grote, maar zeker ook kleine ondernemers, is het van groot belang om na te denken hoe je wil omgaan met zelf verkregen data.

Mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb jij hulp nodig bij jouw voorbereidingen op cookieless adverteren? Of wil je sparren over welke advertentiemogelijkheden je het best kunt toepassen? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! 

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons