Adverteren met een klein budget

Geschreven door: 

Marieke Verloop

Datum publicatie:  

01/04/2022
The sky is the limit. Iedereen kent deze uitdrukking maar in veel gevallen is the sky niet the limit en is het budget geen miljoen euro. Het plannen van een klein budget vereist meer creativiteit. Maar ook met een beperkt budget kun je als marketeer een mooie mediacampagne voeren. De keuzes die we hierin maken verschillen per doelgroep maar voor iedereen is er wel een passende oplossing zonder dat je hiervoor grote budgetten hoeft in te zetten.

Specificeer je doelgroep

Door je doelgroep specifiek in kaart te brengen, kun je gerichter en daarmee effectiever adverteren. Hierdoor is het niet perse nodig om meer budget in te zetten, maar wel slimmer. Door vast te stellen wie de doelgroep is, wat hun behoeften zijn en welke media ze consumeren kan de doelgroep gerichter bereikt worden. De keuzes die gemaakt worden liggen dus ook deels aan het consumptiegedrag van de doelgroep. Zo zal de “jongeren” doelgroep veel online te vinden zijn en is de “oudere” doelgroep vaak beter via traditionele media te bereiken.

Regionale offline media

Ook de regio kan invloed hebben op het budget. Een lokale winkel kan een advertentie plaatsen in een landelijk dagblad maar dat biedt weinig meerwaarde. Het is dan interessanter om te adverteren in een plaatselijke krant. De doelgroep wordt gerichter bereikt en het is een stuk kostenefficiënter. Ook voor radio en televisie geldt dat er lokaal geadverteerd kan worden. De doelgroep van de lokale televisiezenders is over het algemeen wel ouder. Dit moet dan uiteraard wel de doelgroep zijn.

Ook online is lokaal adverteren mogelijk. Er bestaat geen lokale Facebook, Google of Youtube maar het is wel mogelijk om regionaal te adverteren dankzij de verschillende targeting opties. De meeste advertentienetwerken houden rekening met de locatie van de gebruiker. Of beter gezegd met de locatie van de server of het IP adres. Zo is het mogelijk om dezelfde advertentie dynamisch af te stemmen op de regio waarin de gebruiker zich bevindt. De advertenties die iemand te zien krijgt in Groningen zijn anders dan de promoties voor iemand die zich in Maastricht bevindt.

Inspelen op seasonality

Voor offline media (TV, radio en OOH) hebben we te maken met verschillende maandindices. Dit houdt eigenlijk in dat er “goedkopere” en “duurdere” maanden zijn. Zo zijn de maanden januari t/m maart, juli en augustus de goedkopere maanden en vallen mei en september onder de duurdere maanden. Voor online gelden er geen verschillende maandindices, maar hangt het meer van de vraag en aanbod af. Zo zijn over het algemeen de advertenties in december duurder dan in de zomermaanden. Door slim in te spelen op de seasonality is het mogelijk om met een klein budget een hogere performance te behalen.

De keuze tussen offline en online media

Er zijn dus verschillende factoren die worden overwogen wanneer je wilt adverteren met een klein budget. Naast deze factoren is het ook belangrijk om te kijken naar de doelstelling. De keuze tussen een massamedium en een gericht kanaal hangt onder andere af van de doelgroep en regio. Door nieuwe technologische ontwikkelingen zijn traditionele mediumtypen zoals bijvoorbeeld outdoor ook steeds gerichter en met kleinere budgetten inzetbaar. Deze keuze voor targeting met een beperkt budget hoeft dus niet altijd tussen online en offline kanalen te zijn. Tenslotte is het belangrijk om het budget niet te veel te versnipperen over verschillende mediumtypes om zo het beste resultaat te behalen.

Kortom: het is mogelijk om te adverteren met een klein budget voor zowel offline als online media. Maar het hangt dus wel af van verschillende factoren waaronder de doelgroep, regio, seasonality en doelstelling. Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en we zullen je voorzien van een passend mediavoorstel, ongeacht je budget!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons