Billboard reclame trends en ontwikkelingen

Geschreven door: 

Niels Perier

Datum publicatie:  

29/04/2022
Wellicht denk je bij het woord billboard aan een aankondiging van een broadway show? Of uit de film Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Maar wat is een billboard in Nederland en wat zijn de trends en ontwikkelingen?

Wat is een billboard?

Een billboard is de algemeen gehanteerde benaming voor (zeer) omvangrijke reclamepanelen, ten behoeve van het aanbrengen van buitenreclame-uitingen. Het zijn groot formaat reclamepanelen, die beplakt worden met een poster of waar een poster in een frame wordt gehangen. Het formaat van analoge billboards is 330 x 236 cm en deze zijn veelal zichtbaar op invalswegen en aan gebouwen in de stad.

Wat is de trend van de billboard?

We zien een grote verschuiving in het mediatype billboard. Al enkele jaren is er een dalende trend van analoge billboards in Nederland te zien. Hillenaar en Clear Channel waren samen met JCDecaux voor jaren terug de belangrijkste aanbieders van billboards. Clear Channel heeft enkele jaren geleden al besloten om analoge billboards niet meer te exploiteren. Hillenaar doet dit inmiddels niet meer actief en richt zich meer op (digitale) snelwegmasten. De oorzaak hiervan is dat de vraag naar dit mediatype laag is te komen liggen. De investering werd, in vergelijking met alternatieve mogelijkheden zoals digitaal, als relatief hoog gezien.

Analoge billboards zijn nog in te zetten in Nederland in Amsterdam, Rotterdam, Zwolle, Zoetermeer, Den Haag, Enschede, Arnhem, Nijmegen Doetinchem en Leeuwarden. Is de analoge billboard dan verdwenen uit het medialandschap of zijn er alternatieven gekomen? Voor kleinere exploitanten liggen er kansen om lokaal analoge billboard frames over te nemen. Maar het belangrijkste alternatief en wat sterk groeit is de digitalisering van billboards.

Billboards worden steeds meer digitaal!

Waar de (analoge) billboards langzaamaan verdwijnen in het landschap is er een sterke opkomst van de digitale billboards. Zo breiden Ocean Outdoor en BlowUp Media hun digitale netwerk aan City Screens (groot formaat digitale schermen) uit. Heeft JCDecaux zijn netwerk aan Metropole/Avenue panelen die al in Rotterdam en Amsterdam te vinden zijn onlangs vergroot met nieuwe schermen in Breda. Global (voorheen Exterion) zijn digitale billboards in Ede, Leiderdorp en Diemen heeft staan en heeft Clear Channel zijn City Live XL schermen in Utrecht, Maastricht en Tilburg staan. Zoals je merkt gebruiken de exploitanten JCDecaux, Global en Clear Channel ieder hun eigen benaming voor de digitale billboard, wat in verhouding een Abri is, alleen dan 2x zo groot, wordt er ook gesproken over XXL Abri’s, om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken voor de adverteerder. Daarnaast groeit het aanbod aan digitale billboards bij de kleinere exploitanten zoals Mundu en Bereik.nl. Waardoor er voor de adverteerder steeds meer keuze is om digitaal op billboards (lokaal) te adverteren.

WARC publiceerde dat Digitale OOH reclame momenteel de OOH-groei leidt, met billboards die effectief zijn om de aandacht van de consument te trekken met extra vermelding dat het mediatype vooral ook is om een ​​jonger publiek te trekken.

Billboard langs de snelweg zijn reclamemasten

Waar we wereldwijd spreken van billboards die verspreid staan langs zowel snel- en uitvalswegen, als op doorgaande routes en midden in het centrum van gemeenten, spreken we in Nederland niet meer over billboards als we het hebben over reclame langs snelwegen. In plaats daarvan spreken we van reclamemast(en) (of snelwegmasten), waar je zowel analoog als digitaal variantie in hebt. Adverteren op reclamemasten kan je op bijna elke snelweg in Nederland. Waar in de randstad de digitalisering van de reclamemasten in rap tempo plaatsvindt, blijven provincies als Groningen, Drenthe en Limburg nog veelal traditioneel analoog.

Een opvallend feitje: Uit GWI-gegevens blijkt dat advertenties langs de weg het meest memorabele out-of-home (OOH) formaat zijn: 45,6% van de forensen beweert zich advertenties te herinneren die te zien waren tijdens hun laatste woon-werkverkeer-rit.

We kunnen dus wel stellen dat we als klein kikkerlandje een grote diversiteit aan “Billboards” hebben om op te adverteren. Al die drukte is er niet voor niets. Sterker nog: het bord langs de weg heeft impact. Out-of-home is wereldwijd inmiddels hersteld van de pandemie, en billboards langs de weg lijken het meest memorabele formaat te zijn. Dat schrijft WARC naar aanleiding van data die het weer ophaalde bij Target Audience GWI. In het vierde kwartaal van 2021 zei 16,4% van de internetgebruikers dat ze nieuwe merken of producten ontdekten via advertenties op billboards. Hierin is geen onderscheid gemaakt of het hier gaat om de analoge-, digitale billboards of de reclamemast langs de snelweg. Maar feit is wel dat “Billboards” een succesvolle bijdrage kunnen leveren aan je campagne. Of dit nu analoog, digitaal, langs de (snel)weg of in het winkelcentrum is. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons