Billboard reclame trends en ontwikkelingen
Geschreven door:
Yara Wagner
Datum publicatie:
29/11/2023
Wellicht denk je bij het woord billboard meteen aan een aankondiging van een Broadway show. Maar ook in Nederland kom je ze veel tegen, bijvoorbeeld aan gebouwen of langs de snelweg. We vertellen je alles over billboards en de trends en ontwikkelingen.
Wat is een billboard?
Een billboard is de algemene benaming voor (zeer) grote reclamepanelen door heel Nederland, die gebruikt worden voor buitenreclame-uitingen. Het zijn grote reclamepanelen die beplakt worden met een poster of waar een poster in een frame wordt gehangen. Het formaat van analoge billboards is 330 x 236 cm en deze zijn veelal zichtbaar op invalswegen en aan gebouwen in de stad.
Van analoog naar digitaal
We zien een grote verschuiving in het mediatype billboard. Al enkele jaren is er een dalende trend van analoge billboards in heel Nederland te zien. De oorzaak hiervan is dat de vraag naar dit mediatype laag is. De investering werd, in vergelijking met alternatieve mogelijkheden zoals digitaal, als relatief hoog gezien.
Is de analoge billboard dan verdwenen uit het medialandschap of zijn er alternatieven gekomen? Analoge billboards zijn nog in te zetten in Nederland in Amsterdam, Rotterdam, Zwolle, Zoetermeer, Den Haag, Enschede, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem en Leeuwarden. Voor kleinere exploitanten liggen er kansen om lokaal analoge billboard frames over te nemen. Maar het belangrijkste alternatief en wat sterk groeit is de digitalisering van billboards.
Digitale billboards
Waar analoge billboards langzaam uit het landschap verdwijnen, is er juist een sterke opkomst van de digitale billboards te zien. Zo breiden grote exploitanten zoals Ocean Outdoor en JCDeceaux hun digitale netwerk uit met nieuwe billboards. Je vindt digitale billboards al in veel steden, zoals Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Maastricht en Tilburg.
Het aanbod groeit ook onder de kleinere exploitanten, waardoor er steeds meer keuze is om op digitale billboards te adverteren.
De voordelen van digitale billboards
Veel grote bedrijven zetten digitale billboards in en zo komen er steeds meer keuzemogelijkheden voor het soort billboardreclame dat jij wil inzetten. Dat is niet het enige voordeel van deze reclamevorm. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Wees altijd zichtbaar: met digitale reclames heeft de consument de keuze om weg te klikken of door te scrollen. Met billboards op strategisch drukke plekken, houd je de impact en het bereik van jouw reclame meer in eigen handen.
- Bepaal zelf de meest impactvolle locatie: of het nu bij de snelweg, jouw eigen bedrijf of een druk kruispunt is: met een billboard bepaal je zelf de locatie, waarvan jij zeker weet dat veel mensen jouw reclame voorbij zien komen.
- Bouw aan naamsbekendheid: omdat de meeste mensen een billboard vaker passeren, is de kans groter dat ze jouw bedrijf en producten onthouden.
- Verscheidenheid aan klanten: in plaats van extra geld besteden aan onderzoeken naar nichegroepen, kan je met billboards een groot deel van de diverse bevolking bereiken.
Deze reclamevorm biedt jouw bedrijf dus de mogelijkheid om écht in het hoofd van jouw klant te blijven zitten.
Reclamemasten: billboards langs de snelweg
In tegenstelling tot de rest van de wereld, spreken we in Nederland niet meer van billboards zodra deze langs de snelweg staan. In plaats daarvan hebben we het over reclamemasten (of snelwegmasten). Deze kun je zowel digitaal als analoog inzetten. Je kan langs bijna iedere snelweg in Nederland adverteren op reclamemasten.
Adverteren op reclamemasten is erg effectief. Uit onderzoek van WARC blijkt namelijk dat een advertentie langs de snelweg de meest memorabele vorm van out-of-home reclame is. Billboards – digitaal of analoog – zijn dus een waardevolle toevoeging aan je media-inzet.
Adverteren op billboards
Out-of-home is ontzettend geschikt om een brede doelgroep aan te spreken. Wil je billboards inzetten voor jouw bedrijf? Dan denken onze experts graag met je mee.
We nemen een duidelijke strategie als uitgangspunt en bepalen waar jouw campagne de meeste impact maakt. We stemmen alles zo goed mogelijk af op je merk, doelgroep en doelstelling. Klaar voor een samenwerking om van jouw media-inzet een succes te maken? Neem dan contact met ons op en vraag een vrijblijvend advies aan.