Contextual targeting voor cookieless adverteren

Geschreven door: 

Modern Minds

Datum publicatie:  

19/12/2023

Voor de meeste marketeers is het geen nieuws meer dat third-party cookies in 2024 gaan verdwijnen. Hierdoor wordt de pool waarin adverteerders kunnen targeten kleiner. Alternatieven worden daarom steeds belangrijker, waaronder contextual targeting. Zet het op je lijstje voor 2024, want wij vertellen je er alles over. 

Contextual targeting

First things first, wat houdt contextual targeting nu precies in? Met contextual targeting richt je je op de context. Je adverteert in de juiste omgeving, met relevante content. Met deze techniek gebruik je geen cookies, maar duik je in de inhoud van de content en wie dat hoogstwaarschijnlijk leest. Je vraagt jezelf af: waar en wat leest een consument en waar kan ik me op richten om de gewenste doelgroep te bereiken? 

Met contextual targeting kun je advertenties tonen die aansluiten op de inhoud van een website. De techniek hierachter scant de tekst op de website op relevante zoekwoorden en toont een relevante banner. 

De gemiddelde consument komt ontzettend veel advertenties tegen op een dag. Daarom wordt het steeds belangrijker om relevant te zijn met jouw advertenties. Als je ervoor kan zorgen dat jouw advertentie wordt getoond op het moment dat jouw doelgroep een artikel leest vanwege een bepaalde interesse voor dat onderwerp, zorg je voor relevantie. De kans dat jouw doelgroep op de banner klikt en jouw website bezoekt wordt hierdoor groter. En dat is precies wat je wilt. 

Doorontwikkelde technologie

De techniek achter contextual targeting is al ver. Met behulp van technologieën wordt alle context op de webpagina geanalyseerd, waardoor de banner aansluit op de daadwerkelijke context. Ook kan er onderscheid worden gemaakt tussen positieve en negatieve content, waardoor brand safety gegarandeerd wordt.

Het belang van contextual targeting

  1. Third-party cookies zijn niet meer nodig. De targeting vindt plaats aan de hand van de context, in plaats van data uit cookies.
  2. Privacy van de consument wordt gewaarborgd. Privacy speelt een steeds grotere rol. Contextual targeting is een privacyproof oplossing, omdat er geen data van consumenten worden opgeslagen.
  3. Brandsafe kunnen adverteren. Brandsafe wil zeggen dat jouw advertentie niet getoond wordt binnen een context die mogelijk schadelijk is voor jouw merk. Machine learning kan identificeren of content brandsafe is. 
  4. Doelgroep met échte interesse bereiken. Consumenten lezen een artikel over het recept voor pizza’s, omdat ze een pizza willen bereiden. Stel je voor: jij verkoopt het perfecte pizzadeeg. Dan wil je zichtbaar zijn op de webpagina van het recept. Contextual targeting maakt dit mogelijk. 

Contextual targeting voor jouw merk

Contextual targeting is een perfect alternatief om te adverteren zonder third party data. In onze podcastaflevering gaan we verder in op dit onderwerp. Bekijk onze podcast op YouTube of luister mee op Spotify. Wil je weten wat de mogelijkheden van contextual targeting zijn voor jouw merk? Neem dan contact op met onze experts, wij helpen je graag verder! 

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons