Folderverspreiding werkt nog steeds

Geschreven door: 

Marco Rijnaard

Datum publicatie:  

16/04/2021

Laten we eerlijk zijn, wij Nederlanders zijn dol op aanbiedingen. En laat de papieren reclamefolder nou nog steeds een belangrijke factor zijn in de informatievoorziening rondom aanbiedingen. Zo’n 19% van de lezers doet zelfs een aankoop na het bladeren door de folders. En bij supermarktfolders is dat percentage maar liefst 26%. We kunnen dan ook wel concluderen dat folderverspreiding anno 2021 nog steeds werkt.

Sampling via het folderpakket

Naast de vertrouwde aanbiedingsfolders, biedt het folderpakket nog meer interessante mogelijkheden voor adverteerders om extra traffic te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan sampling. Het is een ideaal middel om de doelgroep in contact te brengen met jouw producten. Je bereikt de doelgroep direct aan de keukentafel, dichtbij het gebruiksmoment. Ook geeft sampling via het folderpakket je de ruimte om extra productuitleg te geven. Je hebt hiermee de gouden combinatie voor sampling: de consument ruikt, proeft, ervaart de sample in eigen omgeving op eigen tempo én kan hierdoor de tijd nemen om de bijbehorende boodschap op te slaan. Zo steeg vorig jaar het verkoopvolume in de week van de verspreiding op de gehele productlijn van GUM Soft-Picks met maar liefst 23%. En dat is slechts één voorbeeld van vele succesverhalen.

Los op het folderpakket

Ook kan je uiting los op het folderpakket verspreid worden. Dit houdt simpelweg in dat het folderpakket samen met jouw uiting op de mat valt. Een mooi voorbeeld is de verspreiding van de Donald Duck in het afgelopen voorjaar: in totaal werden er zo’n 1,5 miljoen mini Donald Ducks los op het folderpakket bezorgd. Hierdoor viel het tijdschrift meteen op. Om ervoor te zorgen dat de mini Donald Duck bij de gewenste doelgroep terecht kwam, is er voor de verspreiding getarget op gezinnen met kinderen.

Hoe zit het met toestemming?

Steeds meer gemeenten willen het huidige systeem voor folders en huis-aan-huisbladen omdraaien. Inwoners moeten dan een JA-sticker plakken wanneer ze ongeadresseerd reclamedrukwerk willen blijven ontvangen, een opt-in plakken dus. Onderzoek toont aan dat het activeren van inwoners om zo’n sticker op te halen en plakken een uitdaging blijkt, ook al willen diezelfde inwoners wel gewoon reclamefolders blijven ontvangen.

In afwachting van de uitspraak van de Hoge Raad of zo’n systeem wel of niet ingevoerd mag worden, zijn er toch al meerdere gemeenten die de JA-sticker ingevoerd hebben. Denk aan Amsterdam, Haarlem, Tilburg, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Leiden bijvoorbeeld. Het is een heuse klap voor de detailhandel die haar omzet zonder folderverspreiding ziet teruglopen. Ook zo wordt maar weer bewezen dat folderverspreiding nog steeds werkt.

Nieuwe initiatieven in opt-in-steden

Er wordt niet stilgezeten om in de opt-in-steden folders aan de man te kunnen brengen. Zo worden er steeds meer folderdisplays, gevuld met folderpakketten, op locaties geplaatst waar veel winkelend publiek komt. In 5 grotere opt-in-steden wordt inmiddels ook de CITY krant verspreid, binnenkort komen de rest van de opt-in-steden daar ook nog bij. CITY biedt landelijke retailers de mogelijkheid om hun scherpste aanbiedingen onder de aandacht van een groot publiek in deze steden te brengen. In iedere CITY editie per stad is er aandacht voor lokaal nieuws, cultuur en sport. En hiermee is een nieuwe huis-aan-huis titel geboren.

Nieuwsgierig naar folderspreiding? Of wil je simpelweg even sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op.

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons