Guerrilla marketing: opvallen met reclame

Geschreven door: 

Isabelle Bij

Datum publicatie:  

24/06/2022

Een gemiddelde consument komt dagelijks met honderden reclame-uitingen in contact. Als marketeer wil je dat jouw merk hier tussenuit springt. Dat kan bijvoorbeeld door herhaaldelijk contact met je doelgroep te leggen of juist door specifieke targeting via een online kanaal in te zetten. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Maar guerrilla marketing is misschien wel een van de meest unieke vormen van marketing, waarmee je geheid meer opvalt dan concurrenten die achterblijven. Wij vertellen je er alles over. 

Wat is Guerrilla marketing?

Met guerrilla marketing probeer je met beperkte middelen in een korte tijd veel media-aandacht of aandacht van je doelgroep te krijgen. Vaak bedragen de kosten van deze campagnes slechts een deel van de kosten die voor grote, crossmediale campagnes gemaakt worden. Guerrilla marketing moet wel bij jouw merk of product passen en leent zich niet voor iedereen uit.  

Een misvatting die vaak gemaakt wordt, is dat guerrilla marketing illegaal of rebels is. 

Velen denken dat guerrilla marketin illegaal of rebels is, maar voordat een campagne start wordt een vergunning aangevraagd. Je kunt illegaal dus uit dit rijtje halen. Guerrilla marketing kan zeker rebels zijn, want het randje opzoeken staat vaak centraal. Het doel hiervan is dat mensen over je merk praten. Dit is mond-tot-mond reclame en valt nog steeds onder de meest effectieve vorm van reclame.  

Je wilt dat jouw campagnes opvallen en positief worden ontvangen. In dat laatste zit de uitdaging: een guerrilla-actie bedenken die positief wordt ontvangen door jouw doelgroep. 

Voorbeelden van Guerilla marketing

Bij Zuiver Media zien we het bedenken van ludieke acties voor verschillende merken als welkome uitdaging. En dus hebben wij in het verleden al acties voor onze klanten bedacht en uitgevoerd. Van een fietswedstrijd voor een fietsenwinkel tot lantaarnpalen die werden omgetoverd in heuse giraffen. 

Fietsenwedstrijd Mantel

Je kent het vast wel, je gaat naar de fietsenwinkel om een nieuwe fiets te kopen en je wil graag een klein rondje fietsen om te zien hoe de fiets bevalt. Dat gaat toch vaak wat lastig in de winkel. Daar had fietsenwinkel Mantel iets op bedacht: het bouwen van een superstore met een eigen instore fietspad. Je kunt hier zoveel rondjes rijden als je zelf wil.  

Om de opening van de superstore extra onder de aandacht te brengen, is een fietswedstrijd bedacht in het winkelcentrum vlak bij de superstore. Vrienden en familie konden twee aan twee tegen elkaar racen. De winnaar won een cheque die besteed kon worden in de superstore. Een creatieve insteek om de nieuwe Superstore op de kaart te zetten. 

Giraffencampagne ZooParc Overloon

ZooParc opende een nieuw verblijf voor hun drie nieuwe giraffen. Om hun komst onder de aandacht te brengen hebben we drie middelen ingezet. Er zijn lantarenpalen omgetoverd tot heuse giraffen, vlaggetjes uitgedeeld tijdens de Nijmeegse Vierdaagse en eyecatchers (giraffenkisten) op het plein voor het gemeentehuis en in een lokaal winkelcentrum geplaatst. Mede dankzij deze opvallende campagne heeft ZooParc in diezelfde maand een recordaantal bezoekers ontvangen. 

Minihamburgers Johnny’s Burger

Johnny’s Burger Co. opende in 2018 een nieuwe vestiging in Tilburg. Om de opening extra onder de aandacht te brengen is een bakfiets omgetoverd tot mini-snackbar. In het winkelcentrum in Tilburg werden burgers uitgedeeld, samen met flyers voor een gratis hamburger die tussen 15:00 en 17:00 uur in de nieuwe vestiging opgehaald kon worden. De actie was een groot succes: mensen stonden buiten in de rij te wachten op hun hamburger. En dat heeft voor een succesvolle opening gezorgd. 

Guerrilla marketing voor jouw bedrijf

Enthousiast geworden en wil je sparren over gave ideeën voor jouw merk? Of wil je simpelweg meer weten over guerrilla marketing? Neem dan contact op met een van onze specialisten en daag ons uit! 

Meer lezen over interessante onderwerpen binnen het mediavakgebied? Ontdek onze andere blogs. 

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons