Inbound marketing vs outbound marketing

Geschreven door: 

Diederik Elenbaas

Datum publicatie:  

20/09/2022
De wereld van marketing kent twee belangrijke soorten: inbound en outbound. Je hebt deze termen vast wel eens horen vallen. Maar wat is het verschil tussen inbound en outbound marketing? Zuiver Media heeft al jaren ervaring met projecten die deze twee benaderingen met succes combineren. We delen onze expertise met je in deze blog!

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een strategie voor het aantrekken van bezoekers, het converteren van leads en het sluiten van deals. Het is een methode om online je doelgroep te bereiken via verschillende kanalen, zoals zoekmachineoptimalisatie, social media, content marketing en e-mailmarketing. Het doel van inbound marketing is om potentiële klanten (leads) aan te trekken die nog niet klaar zijn om te kopen. Inbound marketing richt zich op het creëren van waardevolle content die relevant is voor de behoeften en interesses van je ideale klant. Inbound marketing wordt soms ook wel online pull-marketing genoemd.

Hoe pas je inbound marketing toe?

Je start met het identificeren van je ideale klant. Vervolgens bouw je een strategie om die klant naar jouw website of online shop te leiden om vervolgens een lead te maken van die bezoeker. Een lead is iemand die interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Door bijvoorbeeld je aan te melden voor een nieuwsbrief om meer informatie te ontvangen of voor speciale aanbiedingen. In de laatste fase van het koopproces probeer je de lead om te zetten in een daadwerkelijke klant. Dit doe je door het opvolgen en benaderen van je leads met passende content en boodschappen op het juiste moment te communiceren.

Inbound marketing werkt, omdat klanten steeds meer moeite doen om niet gestoord te worden door advertenties of telefonische verkopers. Consumenten zoeken naar informatie wanneer dat voor hen uitkomt en niet wanneer jij wil dat zij ernaar zoeken. Bedrijven die inbound marketing toepassen scoren beter in zoekmachines, bouwen eigen assets op (zoals e-maillijsten), converteren beter en binden sneller nieuwe klanten dan bedrijven die alleen maar outbound toepassen.

Wat is outbound marketing?

Outbound marketing is een term die verwijst naar traditionele vormen van marketing, waarbij bedrijven pro-actief naar klanten op zoek gaan. Bij deze traditionele “push-marketing” proberen bedrijven hun product ‘naar buiten toe’ te duwen. Dit kan betekenen dat er advertenties in magazines worden geplaatst, radioreclame of telemarketing wordt gebruikt. Dit allemaal om een zo groot mogelijk bereik te genereren. Soms kan deze vorm van marketing ook e-mailmarketing of postmarketing betekenen.

Het doel is potentiële klanten te werven en te binden aan een bedrijf of product. Outbound marketing was voor lange tijd de enige optie voor bedrijven. Het kan duur en tijdrovend zijn, vooral als het niet goed wordt uitgevoerd. Veel outbound marketing-activiteiten zijn gericht op massamedia, waardoor het moeilijk is om je doelgroep te bereiken. Het kan weinig rendement opleveren als het niet goed wordt uitgevoerd. Daarom is het belangrijk om een marketingstrategie in te zetten om erachter te komen wanneer outbound marketing de beste keuze is.

Voorbeelden van outbound marketing

  • Televisie: met televisie is het mogelijk een hele brede doelgroep te bereiken. Wel is het belangrijk te kiezen voor de perfecte zendermix om zo een mogelijk bereik te realiseren. Met de juiste zendermix zorg je ervoor dat je onder de aandacht komt van de marketingdoelgroep die jij voor ogen hebt.
  • Radio: met radio bereik je in korte tijd veel mensen. Omdat tegenwoordig ook veel mensen online radio luisteren, kunnen er steeds meer specifieke doelgroepen bereikt worden. Radio is een sterk medium voor het opbouwen van merkbekendheid.
  • Buitenreclame: buitenreclame is een reclamevorm die zich buiten de deuren van bedrijven en instellingen bevindt. Buitenreclame kan op vele manieren worden uitgevoerd, zoals met borden, billboards, neonreclame, busreclame of vlaggen. Soms is buitenreclame ook interactief, bijvoorbeeld met digitale schermen of luidsprekers.
  • Print: met drukwerk kun je je gemakkelijk richten op specifieke doelgroepen door te adverteren in magazines of tijdschriften. Of dat nou nationaal of regionaal is.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound marketing?

Waar outbound marketing gericht is op het genereren van zo veel mogelijk bereik, is inbound marketing gericht op het aantrekken van bezoekers door middel van interessante, relevante en waardevolle content te “pushen” via traditionele media zoals radio, televisie, magazines of kranten. Bij inbound marketing gaat het erom klanten naar jouw producten of diensten te lokken via bijvoorbeeld contentmarketing, zoekmachineoptimalisatie en sociale media, ook wel “pull marketing” genoemd.

Inbound en outbound marketing; wat is de beste keuze?

Beide vormen hebben hun voordelen, dus hoe weet je welke je voor je bedrijf moet inzetten? Dat hangt af van je doelstellingen en je publiek. Als je probeert snel een groot publiek te bereiken, dan is outbound marketing misschien een betere keuze. Maar als je meer geïnteresseerd bent in het opbouwen van lange-termijn relaties met je klanten, dan is inbound marketing misschien wel de juiste manier. Uiteindelijk is de beste manier om hierachter te komen te bepalen welke strategie voor je geschikt is, te experimenteren en te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Neem contact op met Zuiver Media en onze experts zullen je advies geven over welke kanalen voor jouw bedrijf geschikt zijn, zodat jij jouw doelgroep effectief kan bereiken.

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons