Influencer marketing wordt volwassen
Geschreven door:
Yara Wagner
Datum publicatie:
18/11/2020
Verschillende media meldden afgelopen week dat populaire vloggers binnenkort geen producten meer mogen aanprijzen voor geld, als gevolg van de nieuwe Mediawet. Dit nieuws ligt iets genuanceerder: reclame maken in YouTube-video’s blijft gewoon nog mogelijk, mits vloggers hier op de juiste manier transparant over zijn.
De nieuwe regels kunnen voor verwarring zorgen, maar laten gewoonweg zien dat het inzetten van influencer marketing een meer volwassen en betrouwbare advertentievorm wordt. En daar horen regels bij, zoals die er ook voor tv zijn. YouTubers hebben de dans een lange tijd weten te ontspringen, maar stap voor stap worden ook de regels in de vlogwereld transparanter.
Schreeuw om transparantie
De nieuwe regels zijn niet in het leven geroepen om een bom onder het verdienmodel van YouTubers te leggen of om adverteerders dwars te zitten. Er is al tijden vraag naar meer transparantie op online gebied, met name in de wereld van influencer marketing. Uiteindelijk profiteert ook de adverteerder ervan wanneer alles netjes geregeld is; de influencer wordt betrouwbaarder en een samenwerking wordt een kwalitatieve partnership waarin duidelijke verwachtingen geschept kunnen worden.
Publishers voorzien geen grote problemen
Wij hebben contact gezocht met een aantal grote spelers op het gebied van influencer marketing. En we kunnen concluderen dat niemand van hen grote veranderingen of problemen verwacht. Wel blijft de hamvraag nog steeds: wat mag wel en wat mag niet? Op dit moment is het nog een grijs gebied, maar één ding is zeker: ook zodra alle regels helder op papier staan, blijft het voor bedrijven gewoon nog mogelijk om samenwerkingen met influencers aan te gaan.
Influencer marketing inzetten
Ben jij benieuwd of influencer marketing de juiste advertentievorm voor jouw merk is? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg!