Microsoft Ads, voorheen Bing Ads, vaak onterecht over het hoofd gezien

Geschreven door: 

Steven Ripken

Datum publicatie:  

11/02/2022

Peter R. de Vries, EK 2021, Stemwijzer, Avondklok en Testen voor toegang. Het lijken op het eerste gezicht zomaar een aantal woorden die niet direct met elkaar in verband staan. Maar dit waren de vijf meest populaire zoekopdrachten in Nederland in 2021. Het zal geen verrassing zijn dat het overgrote deel van de mensen deze zoekopdrachten heeft uitgevoerd via Google. Dit is immers by far de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Adverteerders weten dit ook en spelen hierop in door in grote getallen advertenties te plaatsen rondom zoekopdrachten om hun product of dienst bij hun doelgroep bekend te maken. Google Ads mag eigenlijk nooit ontbreken in je campagnestrategie. Echter, door enkel een focus te hebben op Google kan je wel eens waardevolle klanten mislopen.

Google versus de rest

Dat Google “the battle of the search engines” heeft gewonnen zal niemand ontkennen. Zeker op mobiel en tablet laat het techbedrijf de concurrentie ver achter zich met een marktaandeel van zo’n 98%. Op desktop zien we echter een iets ander beeld. Nog altijd steekt Google er ruimschoots bovenuit, maar met een marktaandeel van ruim 7% mag Bing zich een serieuze speler noemen. Zeker gezien het enorme aantal zoekopdrachten dat men dagelijks opgeeft.

Dat Bing op desktop aanzienlijk beter scoort dan op andere devices is goed te verklaren. De belangrijkste reden hiervoor is dat Bing bij veel laptops als standaard browser staat ingesteld. Oftewel, als gebruikers dit niet handmatig aanpassen, zal Bing als standaard zoekmachine gebruikt worden. Gezien het marktaandeel van ruim 7% is er dus een vrij grote groep die dit bewust of onbewust niet aanpast. Saillant detail hier is wel dat “Google” één van de meest gezochte termen is in Bing, wat natuurlijk wel een beetje pijnlijk is. Desondanks vinden er ook heel veel interessante zoekopdrachten plaats waar je als adverteerder uitstekend op kunt inspelen.

Adverteren op Bing

Het mag geen verrassing zijn dat we te allen tijde zullen adviseren eerst je Google Ads goed op orde te hebben. Zodra dit het geval is, raden we sterk aan eens een blik te werpen op de mogelijkheid om Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads) toe te voegen aan je mediamix. Hiermee kan je dus inspelen op zoekverkeer op Bing en zo potentiële kopers naar je website leiden.

Wat zijn de voordelen van online adverteren via zoekmachines?

Er zitten meerdere voordelen aan het inzetten van advertenties op zoekmachines, ongeacht of het Google, Bing of één van de andere alternatieven is.

  • Inspelen op een directe behoefte van de klant. Dit is de grootste kracht van dit type advertising. Zodra iemand op Google of Bing een opdracht invoert dan zijn ze op dat moment op zoek naar informatie. Hoe specifieker jouw advertentie kan inspelen op de behoefte van de zoeker, hoe waardevoller het contact. Het is natuurlijk al waardevol als iemand zoekt op schoenen en jij een advertentie toont voor schoenen. Hier kan echter nog een groot verschil bestaan tussen de wens en het aanbod. Zodra iemand heel specifiek zoekt op “witte nike sneakers” en die verkoopt jouw webshop, dan is dit een zoekopdracht die heel waardevol is en waarbij je graag bovenaan de zoekopdrachten staat. Als dit organisch (onbetaald) niet het geval is, dan is adverteren binnen de zoekmachines een erg waardevol middel.
  • Betaal alleen bij een klik. Bij zowel Google als Bing betaal je als adverteerder pas als er op één van jouw advertenties wordt geklikt. Je betaalt dus alleen als er daadwerkelijk een actie tegenover staat.
  • Je vertoont je advertenties alleen bij zelfgekozen zoekwoorden, maar daarnaast heb je ook controle over geo- en demografische criteria. Op deze manier bereik je alleen de mensen die je wilt bereiken.
  • Door het instellen van een maandbudget geef je nooit meer uit dan je je kunt veroorloven.

Wat zijn de voordelen van Microsoft Ads?

Naast de voordelen van online adverteren zijn er nog specifieke voordelen voor het kiezen van Microsoft Ads:

  • Bereik personen die je niet via Google bereikt. Hiermee vergroot je jouw pool van potentieel interessante klanten.
  • Veel adverteerders laten Bing nog naast zich liggen. Doordat er ook hier gewerkt wordt met een veilingsysteem en er minder concurrentie is, liggen de CPC prijzen doorgaans lager. Meer traffic voor hetzelfde geld.
  • Met Microsoft Ads ben je niet enkel zichtbaar op Bing, maar pak je automatisch ook msn.nl, Yahoo en AOL mee.
  • Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw Google Ads structuur en set-up te kopiëren naar Microsoft Ads. Zo hoef je er eigenlijk nauwelijks extra moeite voor te doen.

Wat ons betreft meer dan genoeg voordelen om eens kritisch na te denken of Microsoft Ads voor jouw bedrijf een waardevolle toevoeging kan zijn. Onze specialisten denken graag mee om deze mogelijkheden te onderzoeken.

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons