Native advertising in een markt vol advertentiemogelijkheden
Geschreven door:
Yara Wagner
Datum publicatie:
29/01/2021
Online adverteren kan op veel manieren. Er zijn talloze mogelijkheden en formaten beschikbaar. Van ‘standaard’ displaycampagnes en SEA tot social advertising en samenwerkingen met influencers. Het online advertentielandschap is soms net een doolhof, maar dat biedt juist interessante kansen voor adverteerders. In dit blog zoomen we in op native advertising, een advertentiemogelijkheid die steeds populairder wordt in de huidige markt.
Wat is native advertising?
Native advertenties zijn online advertenties die tussen content door op websites worden geplaatst. De advertenties worden automatisch in de look and feel van de website weergegeven, waardoor het minder op gesponsorde uitingen lijken. Native advertenties zien er voor de gebruiker dus authentieker uit en komen daardoor minder schreeuwerig over. De lezer zal dus meer aandacht hebben voor de uiting en laat dat nou net het doel van de adverteerder zijn.
Hoe zit het met adblockers?
Een bekende roetgooier voor veel adverteerders: adblockers. Ongeveer 25% van de Nederlandse websurfers maakt gebruik van adblockers. Hierdoor zijn reguliere banners niet meer zichtbaar en gaat een deel van het potentiële campagnebereik verloren. Maar goed nieuws: in de meeste gevallen worden native advertenties, door hun specifieke uitstraling, niet door adblockers opgemerkt. Je kan dus blijven adverteren, zonder belangrijke data te verliezen.
Houd wel rekening met…
Dus minder irritatie, meer zichtbaarheid én een groter potentieel campagnebereik. Sterke argumenten om native advertising een serieuze kans te geven. Echter, houd wel een aantal belangrijke kanttekeningen in je achterhoofd. Nog meer dan bij reguliere advertenties, is de match tussen de advertentie en de content van groot belang. Hoe beter de match met de content, hoe waardevoller de impressie. Men verwacht relevante content in de advertentie, omdat zij eerder zullen denken dat deze onderdeel is van de content op de website. Wijkt de advertentie dus te veel af van de verwachting, is de kans op een mismatch vrij groot. En dit kan weer schadelijk zijn voor je merk.
Daarbij komt dat native advertenties over het algemeen geen conversiedrijvers zijn. Deze advertenties zijn primair geschikt voor het overbrengen van een boodschap, waarbij doorgelinkt kan worden naar kwalitatieve content op je eigen website. Het werkt dan ook vaak averechts om een conversiegerichte call-to-action in te zetten of aanbieding te promoten. Als je native advertenties gaat afrekenen op directe conversies, dan zal je al snel kunnen concluderen dat je de verkeerde advertentiemogelijkheid hebt uitgekozen.
Wel hebben we voor verschillende adverteerders kunnen aantonen dat native advertenties uiterst geschikt zijn ter ondersteuning aan conversies. Dus ben jij benieuwd of native advertenties kunnen bijdragen aan jouw doelstellingen? Of wil je gewoon even sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!