De kracht van print media en de digitalisering
Geschreven door:
Ferdinand Cats
Datum publicatie:
18/03/2022
Adverteren in magazines, dagbladen, kranten en huis-aan-huis bladen is nog steeds erg populair. Er wordt zelfs beweerd dat deze vorm van adverteren effectiever is dan online advertising. In deze blog gaan we dieper in op de kracht van print media.
Het ontstaan van print media
Om te beginnen gaan we eerst terug in de tijd. In 1477 bracht de Engelse drukker William Caxton het eerste reclamepamflet uit voor zijn eigen boeken. Al snel volgden anderen zijn voorbeeld. Vanaf de zeventiende eeuw verschenen er ook advertenties in kranten. De reclames werden toen op een relatief klein publiek gericht. De kranten en nieuwsbladen werden toen voornamelijk gelezen door de rijke elite. De middenklasse en werklieden vertrouwden nog op mond-tot-mondreclame bij de keuze van hun aankopen.
Print vs. online adverteren
Het mediumtype print is oud, maar het is zeker niet ouderwets. Magazines, dagbladen en huis-aan-huis bladen zijn nog steeds erg populair. De kracht van het mediumtype print is de binding die de lezer heeft met het blad. Onbewust heeft dit invloed op het gedrag van de consument. Uit een onderzoek van neurowetenschappers van Alpha.One is gebleken dat de merkvoorkeur en aankoopintentie in een printomgeving beter scoren dan wanneer je in een online omgeving adverteert.
Het bereik van print
Binding met een blad is dus erg belangrijk en dat weten lokale ondernemers als geen ander. In het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) onderzoek komt naar voren dat 73% van de Nederlanders wel een huis-aan-huiskrant leest. Door corona zijn er steeds meer mensen thuis gaan werken en dit heeft een positief effect gehad op het lezen van kranten. Hieronder wat feiten op een rijtje:
- 43% van de bevolking heeft interesse in lokaal nieuws
- 53% gebruikt de huis aan huis krant als informatiebron
- 63% van de Nederlanders let op aanbiedingen van winkeliers in HaH-kranten
Huis-aan-huis bladen worden gemiddeld 16 minuten gelezen. Een goede score ten opzichte van een dagblad, waaraan 33 minuten aan leesduur worden gespendeerd. Daarbij moet worden aangetekend dat een huis-aan-huisblad vaak dunner is dan een dagblad plus het feit dat huis-aan-huiskranten een relatief groter advertentie aandeel hebben.
Het printlandschap
Ondanks de grote veranderingen van vorig jaar is het printlandschap nog steeds enorm in Nederland. DPG Media heeft het merendeel van alle huis-aan-huiskranten aan verschillende lokale uitgeverijen verkocht. Lokaal nieuws krijgt hierdoor de aandacht dat het verdient, waardoor de kwaliteit van huis-aan-huiskranten aanzienlijk is gestegen.
Het printlandschap in Nederland bestaat momenteel uit ca. 1.200 publieksbladen, 1.100 vakbladen, 650 huis-aan-huiskranten en 200 landelijke, regionale en lokale dagbladen. De dekking en het lezersbereik van de bladen verschillen sterk per gebied. Voornamelijk in minder stedelijke gebieden zien we dat lezersbereidheid groot is. Meerdere huis-aan-huiskranten in de regio creëren zelfs een lezersbereik van 70% tot 80%. Onder lezersbereik wordt het percentage mensen verstaan dat de krant daadwerkelijk leest in verhouding tot het totaal aantal ontvangers. Lijkt het je dan ook interessant om de optie van print media in te zetten voor jouw reclame? Lees dan ook onze blog over folderverspreiding.
In onzekere tijden zoals nu wordt het nieuws steeds belangrijker. Zo consumeert 26% van alle Nederlanders het nieuws vanuit dagbladen. Daarnaast leest de helft van de Nederlanders dagelijks online nieuws en/of kranten. Crossmediaal zichtbaar zijn wordt een steeds belangrijker aspect voor adverteerders. Vanwege deze ontwikkelingen is het NMO (Nationaal Media Onderzoek) ontwikkeld. De uitkomsten van het onderzoek geven het off- en online bereik van een merk aan.
Digitalisering van print media
Door corona heeft de digitalisering van het mediumtype print een sneltreinvaart genomen. Dit biedt extra kansen om de doelgroep in het juiste umfeld te bereiken. Wil je meer advies om je merk crossmediaal te verbinden? Wij helpen je graag verder om de juiste doelgroep te bereiken door middel van print!