De kracht van print media

Datum publicatie:  

31/05/2024

Hoewel de wereld om ons heen digitaliseert, is adverteren in magazines, dagbladen, kranten en huis-aan-huis bladen nog steeds erg populair. Hoe dat komt? Door de vele voordelen. Print is een relevant medium om een boodschap over te brengen op jouw doelgroep. In deze blog gaan we dieper in op de kracht van print media. 

Het ontstaan van print media

Om te beginnen gaan we terug in de tijd. In 1477 bracht de Engelse drukker William Caxton het eerste reclamepamflet uit voor zijn eigen boeken. Al snel volgden anderen zijn voorbeeld. Vanaf de zeventiende eeuw verschenen er ook advertenties in kranten. De reclames werden in die tijd op een relatief klein publiek gericht. De kranten en nieuwsbladen werden voornamelijk gelezen door de rijke elite. De middenklasse en werklieden vertrouwden nog sterk op mond-tot-mondreclame bij de keuze van hun aankopen.   

De voordelen van printmedia

Het mediumtype print is dus al oud, maar zeker niet ouderwets. Magazines, dagbladen en huis-aan-huisbladen zijn vandaag de dag nog steeds erg geliefd. De kracht van het mediumtype print is de binding die de lezer heeft met het blad. Lezers kiezen bewust voor een bepaalde titel en zijn oprecht geïnteresseerd in de inhoud. Maar er is meer. We zetten de voordelen voor je op een rij.

Leestempo
Lezers bepalen hun eigen tempo. De lezers hebben en nemen de tijd en dit verhoogt de attentiewaarde. Door te adverteren in printmedia valt jouw boodschap dus gegarandeerd op. Het is wel belangrijk dat je adverteert in een titel die aansluit op jouw reclameboodschap en merk, zodat de advertentie overeenkomt met de interesses en behoeften van de lezer. 

Gerichte targeting
Met printmedia kun je gericht targeten. Je kunt voor landelijke, regionale of lokale titels kiezen en hebt van tevoren een duidelijk beeld van de doelgroep die je gaat bereiken.

Veel mogelijkheden
Twee hele pagina’s, een halve pagina of reeks met kleinere advertenties: binnen printmedia zijn diverse advertentieformaten mogelijk. Daarnaast is print uitstekend te combineren met andere vormen van media, zoals televisie, buitenreclame en online. De doelgroep ziet jouw reclameboodschap op verschillende kanalen. Dit is goed voor het herhalingseffect en verhoogt de kans op conversie.

Wist je dat: uit een onderzoek van neurowetenschappers van Alpha.One is gebleken dat de merkvoorkeur en aankoopintentie in een printomgeving beter scoren dan wanneer je in een online omgeving adverteert. 

Cijfers en bereik

Dat printmedia nog altijd goed scoren, blijkt ook uit de cijfers. In het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) komt naar voren dat 73% van de Nederlanders wel eens een huis-aan-huiskrant leest. We zetten nog meer feiten voor je op een rij: 

  • 10,8 miljoen Nederlanders van 13 jaar of ouder leest een huis-aan-huisblad.
  • Magazines bereiken 63% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder.
  • 63% van de Nederlanders let op aanbiedingen van winkeliers in huis-aan-huis-kranten .
  • 26% van alle Nederlanders (13+) consumeert het nieuws vanuit dagbladen.

In Nederland zijn er ongeveer 1.100 magazines, 10 landelijke kranten en 20 regionale kranten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de lokale kranten. Er zijn dus veel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken met gedrukte media.

Reclamefolders nog steeds populair

Nederlanders zijn gek op korting en dat zien we terug in de populariteit van reclamefolders. Maar liefst 10,8 miljoen mensen bladeren regelmatig door de papieren reclamefolder, blijkt uit onderzoek van Markteffect. Ook de digitale versie wordt goed gelezen, namelijk door 8,1 miljoen lezers.

De creatieve mogelijkheden van print

Adverteren in print is alles behalve saai. Er zijn veel creatieve advertentiemogelijkheden. 

Uitvouwbare advertentie
Een uitvouwbare advertentie herken je aan de rechthoekige, smalle vorm. Het is een extra folder die je kunt doorbladeren en uitvouwen.

Meegehechte folder
De extra folder wordt meegehecht in het magazine. De grootte is afhankelijk van het blad waarin je adverteert.

Speciale aanbiedingen
Om lezers aan te sporen tot actie kun je extra’s toevoegen aan een blad. Bijvoorbeeld een kartonnen pas met een exclusieve kortingscode erop. Deze pas kan in het magazine geplaatst worden, maar ook op de cover.

Creatieve advertentie
Dit zijn advertenties waar lezers iets mee kunnen doen. Bijvoorbeeld een spel – woordzoeker of doolhof – of een kalender die je kunt ophangen.

Advertorial
Een advertorial is een redactioneel artikel. De inhoud en het design sluiten aan op dat van het blad. Zo wordt het minder snel als reclame ervaren door lezers.

Digitalisering van print media

De digitalisering van het mediumtype print is in sneltreinvaart toegenomen. Dit biedt extra kansen om jouw doelgroep in de juiste context te bereiken, bijvoorbeeld via digitale folders. Maar tegelijkertijd zien we dat gedrukte media het nog steeds erg goed doen. Wil je crossmediaal adverteren met jouw merk? Dan is printmedia een mooie aanvulling. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder om de juiste doelgroep te bereiken door middel van print! 

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons