11 tips voor effectieve Facebook Ads

Geschreven door: 

Mick Leonhardt

Datum publicatie:  

13/08/2021

Wil jij op een effectieve manier de juiste doelgroep bereiken met Facebook Ads? Facebook Advertising is een uitstekende manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Om dit te bereiken zijn er echter wel bepaalde dingen waar je rekening mee moet houden. Wij delen 11 tips voor een succesvolle Facebook Ads campagne!

1. Wat is het doel van je campagne?

Voordat je begint met het opzetten van je campagne is het belangrijk om te bepalen wat je precies wil bereiken met die campagne. Om je op weg te helpen hebben we de meest voorkomende doelstellingen voor je op een rijtje gezet:

  • Merkbekendheid: een hogere naamsbekendheid opbouwen onder de doelgroep. De doelstelling is dan om zoveel mogelijk vertoningen te krijgen.
  • Verkeer: meer traffic naar de website genereren door er voor te zorgen dat er op de call-to-action in de campagne wordt geklikt.
  • Videoweergaven: Ben je van plan om een video als advertentie te gebruiken en wil je dat mensen de video ook echt bekijken? Dan is het handig om de optie videoweergaven te gebruiken.
  • Conversies: het aantal conversies verhogen wanneer je al voldoende websiteverkeer binnenhaalt en het merk al on top of mind is.

2. Bepaal welke doelgroep(en) je wil bereiken

Na het aanmaken van de campagne kan je op advertentiesetniveau onder andere de targeting instellen. Ga hierbij na wie jouw doelgroep is en wat hun kenmerkt. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht en interesses. Een advertentie waarin een dienst of product wordt aangeboden zal namelijk het beste presteren bij mensen met vergelijkbare interesses.

3. Maak verschillende advertentiesets per doelgroep

Wanneer je meerdere doelgroepen hebt is het handig om voor elke doelgroep een ad set aan te maken. Denk hierbij aan het verdelen van de ad sets op basis van targeting (bijvoorbeeld interesses, functies of demografische gegevens). Zo kan je tijdens én na je campagne gemakkelijk zien welke doelgroep het beste presteert om hier de volgende keer effectief op in te kunnen spelen.

4. Handig gebruik maken van handmatige plaatsingen

Om de beste resultaten te behalen is de plek waar je advertenties worden getoond erg belangrijk. Wat de beste plaatsingen zijn verschilt per campagnedoelstelling, maar als vuistregel is het handig om alleen gebruik te maken van de plaatsingen op Facebook en Instagram. Messenger en het Audience Network van Facebook bieden ook veel mogelijkheden, echter is de kans groot dat vanwege de lage kosten veel van je advertenties alleen nog hier zullen worden getoond. Gebruik daarnaast de volgende plaatsingen alleen bij materiaal dat hiervoor is bedoeld.

  • Facebook marketplace: Wanneer je een product wil adverteren.
  • Video-overzichten en in-stream: Wanneer je gebruik maakt van een video-advertentie.
  • Stories, Reels en IGTV: Wanneer je materiaal hebt wat hier specifiek voor is gemaakt.

5. Plaats een pixel op je website

Een pixel is een klein stukje code wat je op je website kan plaatsen om websitebezoekers makkelijk opnieuw te kunnen bereiken (retargeting). Wanneer de pixel is geplaatst, kan je behalve een speciale doelgroep ook een vergelijkbare doelgroep maken op basis van de profielen van jouw websitebezoekers. Zo bereik je behalve mensen die jouw bedrijf al kennen, ook nieuwe mensen die waarschijnlijk erg geïnteresseerd zullen zijn.

6. Zorg voor optimaal beeldmateriaal

Facebook staat allerlei beeldformaten toe, alleen kunnen de juiste formaten een wereld van verschil maken voor de aantrekkelijkheid van je advertenties. Om het beeldmateriaal zo optimaal mogelijk te tonen, maak je gebruik van de volgende formaten:

  • Statische afbeeldingen: 1:1 of 1,91:1
  • Video’s: 16:9
  • Stories en Reels: 9:16

Daarnaast is het bij gebruik van video-advertenties belangrijk om rekening te houden met de lengte van de video. De maximale duur van een video om een bericht over te krijgen op de doelgroep is niet langer dan 15 seconden. Wanneer de video langer duurt, wordt de kans groter dat mensen de interesse verliezen en verder gaan.

7. Schrijf de teksten op een pakkende manier

Naast het beeldmateriaal mag een pakkende tekst niet ontbreken. Probeer niet te lange advertentieteksten te gebruiken. Facebook snijdt na 125 tekens (inclusief spaties) de tekst af, waarna de rest wordt verborgen onder een welbekende ‘’Meer weergeven’’ knop. Dit zorgt er dus voor dat de mensen die je bereikt een extra handeling moeten doen om jouw volledige bericht te zien. Voor de beste resultaten wil je juist het aantal handelingen van je doelgroep om met jou in contact te komen minimaliseren.

Behalve de hoofdtekst heb je ook nog de koptekst naast de call to action knop in de grijze balk onder de afbeelding of video. Dit is een ideale plek om in een paar woorden mensen tot actie over te laten gaan. Om te voorkomen dat Facebook ook deze tekst afsnijdt, is het belangrijk niet meer dan 25 tekens (inclusief spaties) te gebruiken.

8. Gebruik testimonials om vertrouwen te wekken

Weet je niet zeker of de advertentietekst pakkend genoeg is? Testimonials zijn een effectieve manier om aandacht en vertrouwen te wekken op Facebook. Wanneer je ervaringen van andere mensen gebruikt, wordt je bedrijf naast persoonlijker, ook veel betrouwbaarder voor potentiële nieuwe klanten. Houd er wel rekening mee dat je geen persoonlijke gegevens in de advertentie zet zonder toestemming te hebben van degene die de ervaring deelt.

9. Weet waar je de doelgroep naartoe stuurt

Een vaak onderschat gedeelte is het belang van de landingspagina waar mensen die op de advertentie in Facebook klikken naar door worden gestuurd. Gebruik bij voorkeur niet een link naar een homepage, maar liever naar een pagina die meer relevante en aansluitende informatie biedt op wat er in de advertentie wordt getoond.

Om daarnaast meer inzicht in het verkeer te krijgen, kan je een UTM structuur aan de link toevoegen. Op die manier kan je in Google Analytics overzichtelijk bijhouden wat de doelgroep die op de advertentie klikt op je website doet.

10. Gebruik meerdere advertenties

Het kan zo zijn dat de campagne goed is ingesteld maar dat je niet de resultaten krijgt waar je op had gehoopt. Dit kan komen doordat je te weinig advertentievarianten gebruikt. Smaken verschillen en dus kan het gebeuren dat de advertentie die er voor de een aantrekkelijk uitziet, dat voor de ander niet is. Door meerdere advertentievarianten onder een ad set te plaatsen, kan je precies zien wat wel en niet werkt. Dit hoeven niet per se enorme verschillen te zijn; denk bijvoorbeeld aan het gebruik van andere kleuren of een andere tekst.

11. Vraag om advies op maat

De mogelijkheden op Facebook zijn enorm en kunnen soms erg verwarrend of overweldigend zijn. Gelukkig zijn er marketing bureaus zoals Wind Mee online marketing die je behalve advies geven, ook kunnen helpen met het managen van je campagnes. Op die manier weet je zeker dat je de beste resultaten uit je Facebook campagne haalt en er ook nog eens de minste tijd en zorgen aan kwijt bent!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons