Het automatiseren van je campagnes met marketing automation

Geschreven door: 

Bram van der Maat

Datum publicatie:  

19/03/2021

Marketing automation is één van de krachtigste tools van de hedendaagse marketeer. Maar wat kan je ermee en hoe draagt deze tool bij aan jouw resultaten? Wij leggen je uit wat marketing automation is, wat de voordelen ervan zijn en hoe je er een goede start mee maakt, zodat het een succes voor jouw bedrijf wordt.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een tactiek waarmee je prospects kunt opwarmen met gepersonaliseerde en bruikbare content. Het doel is om prospects te converteren tot klanten en klanten tot loyale klanten. Met deze tool kan je als bedrijf marketingtaken en -strategieën stroomlijnen, automatiseren en meten. Hierbij maak je gebruik van geautomatiseerde systemen die ingaan op de behoefte of vraag van een (potentiële) klant. Marketing automation helpt dus om aankopen te realiseren en klanten langdurig aan je te binden.

Mensen die jouw website bezoeken laten tijdens hun bezoek bewust en onbewust informatie achter. Deze informatie is erg waardevol voor jouw bedrijf, want dit geeft inzicht in interessante zaken, zoals waarin iemand geïnteresseerd is of welke vragen er bij een persoon spelen. Denk bijvoorbeeld aan een ingevuld contactformulier waarin een potentiële klant een vraag stelt, maar ook aan hoelang iemand blijft hangen op een bepaalde webpagina. Met marketing automation kan je dit soort informatie heel simpel inzien en er vervolgens op inspelen.

Op basis van de informatie die je van een klant verkrijgt bouw je een klantprofiel op. Aan de hand van dit profiel kan je geautomatiseerd content versturen die specifiek voor deze klant interessant is. Het voordeel hiervan is dat je heel gericht te werk kunt gaan en klanten niet lastigvalt met irrelevante informatie. Hierdoor krijgen ze sneller interesse in je bedrijf, producten of diensten en zijn ze eerder bereid om tot actie over te gaan. Je stimuleert als het ware de binding met je klanten.

Toepassingen van marketing automation

Relevantie staat dus centraal bij marketing automation. Het is de bedoeling dat de klant zoveel mogelijk relevante informatie ontvangt van jouw bedrijf. Daarbij is ook de timing waarop je de informatie stuurt erg belangrijk. Om een goede indruk te krijgen van de mogelijkheden, zetten wij de meest voorkomende toepassingen voor je op een rij:

  • Klanten en prospects segmenteren op basis van hun online gedrag.
  • Content personaliseren voor alle klanten en prospects.
  • Realtime en automatisch up-sells en cross-sells versturen naar klanten.
  • Je klanten- en prospectsbestand automatisch bijhouden en updaten.
  • De meest relevante informatie versturen naar klanten op het juiste moment (lead nurturing).
  • Workflowprocessen automatiseren, zoals een serie e-mails die je verstuurt om een nieuwe klant wegwijs te maken.
  • Patronen van klanten herkennen en vaststellen om daarmee jouw marketing gerichter in te richten voor een bepaalde doelgroep.

Wat levert marketing automation op?

Marketing automation is één van de meest krachtige tools van de marketeer. De markt van nu is continu in beweging. Voor de meeste marketeers is het dan ook een flinke uitdaging om hier goed op te anticiperen en effectief te handelen zonder dat dit zeeën van tijd kost. Marketing automation biedt uitkomst. Het grootste voordeel van de tool is dat de software in combinatie met een goede strategie ondersteunt bij het genereren van leads. In eerste instantie levert het meer leads op, maar deze leads zijn vaak ook kwalitatiever. Doordat terugkerende taken en processen worden geautomatiseerd, word je marketing daarnaast schaalbaar. Hierdoor bespaar je veel kostbare tijd.

Een ander voordeel is dat je met marketing automation gemakkelijk inzicht krijgt in wie jouw klanten zijn en hen op basis van hun klantprofiel gericht en persoonlijk kunt berichten. Dat heeft een positieve invloed op de klantbeleving. Marketing automation maakt het mogelijk om veel meer marketinggegevens te analyseren dan voorheen, zowel van je klanten als van je bedrijf. Met de software maak je bijvoorbeeld inzichtelijk welke handelingen tot resultaat leiden en welke juist weinig effect hebben.

ROI vergroten

Naast de eerdergenoemde voordelen van marketing automation is er nog een ander groot pluspunt: met de software kan je je ROI vergroten. De ROI, de return of investment, is een verhouding tussen de uitgaven en nettowinst. Het geeft het rendement van een investering aan. In het geval van marketing automation houdt dit kortweg in: hoeveel winst of verlies maakt jouw bedrijf op iedere euro die je uitgeeft aan marketing automation inspanningen?

Om dit te verduidelijken geven we hier een korte toelichting op. Als bedrijf stuur je een e-mail vaak met een bepaald conversiedoel. De conversies zijn je opbrengsten en kunnen zowel direct als indirect zijn. Denk bij directe conversies aan het geld dat je ontvangt als een klant een aankoop doet in je webshop. Indirecte conversies zijn bijvoorbeeld whitepaperdownloads, offerte-aanvragen of inschrijvingen voor een event.

Met kosten bedoelen we hoeveel het inzetten van een marketing automation tool jouw bedrijf kost in tijd en licentie. Hierbij moet je onder andere rekening houden met de inrichting van het account, de licentiekosten en de arbeidskosten van medewerkers. Je moet dus goed weten hoe hoog de opbrengsten en kosten van jouw bedrijf zijn op dit gebied om de ROI te kunnen berekenen.

Starten met automatische campagnes

Er spelen veel verschillende factoren mee bij het inzetten van een automatische e-mailcampagne. Zo heb je te maken met campagnestappen, triggers, diverse contactmomenten en verschillende typen content. Maar ook moet je letten op het gedrag en de eigenschappen van individuele klanten. Het is daarom verstandig om te beginnen met een eenvoudige campagne, zoals een welkomstcampagne. Dit geeft de mogelijkheid om te oefenen, zodat je langzaam naar complexere campagnes kunt toewerken. Maar waar begin je en hoe pak je het aan? Om jou daarbij te helpen hebben wij een stappenplan gemaakt voor het opzetten van een automatische campagne:

  1. Stel je doelstellingen vast, wat wil je bereiken?
  2. Breng je doelgroep in kaart, wie wil je bereiken?
  3. Denk na over triggers, hoe wil je de doelgroep bereiken?
  4. Teken een campagneflow uit en richt je flow in.
  5. Denk na over de inhoud.
  6. Test en voer uit.

Maar niet geheel onbelangrijk: zonder geschikte software kan je geen campagne inrichten en uitvoeren. Dat brengt ons bij Spotler. Nog veel marketeers vinden het moeilijk om met marketing automation software te werken. Het is vaak redelijk technisch. En dat tegen hoge kosten. Spotler neemt deze problemen weg door prettige software te bieden, inclusief praktische educatie en snelle support. En dit tegen een zeer scherpe prijs. Spotler heeft alle nodigen certificaten in huis en voldoet daarmee aan alle normeisen omtrent informatiebeveiliging. Zo weet jij dus precies wat er met je klantdata gebeurt en waar het blijft. Het is dan ook niet voor niets dat wij trots partner zijn van Spotler en onze klanten hierdoor prettige en kwalitatieve e-mailmarketing automation kunnen aanbieden.

Hoe bouw je een workflow?

Het bouwen van een workflow is een belangrijke stap in het campagneproces. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk vrij simpel. Door een workflow uit te tekenen visualiseer je in feite je campagne-idee. Het uitdenken van zo’n flow kan tijdrovend zijn, maar als je ons stappenplan volgt spreekt het uittekenen voor zich.

Een workflow lijkt simpelweg op een stroomdiagram. Je bepaalt je triggers en die geven aanzet tot een vervolgactie. Deze vervolgacties worden weer opgevolgd door andere, nieuwe acties. Zie het als een schematische weergave van een bepaald proces. Je bouwt een flow door symbolen te koppelen aan verschillende aspecten binnen het proces. Om hier een goed beeld van te krijgen leggen we het bovenstaande uit aan de hand van een voorbeeld: een welkomstcampagne.

Het is een campagne die de nieuwsbriefinschrijver verwacht. En daarmee een vrij laagdrempelige start. Tevens biedt een welkomstcampagne een mooi haakje om het profiel van de inschrijvers te verrijken, zodat je hen in de toekomst persoonlijker en gerichter kunt benaderen.

Bij een welkomstcampagne is de trigger van de campagne een inschrijving op de nieuwsbrief. Op basis van de inschrijving verstuur je de (potentiële) klant een mail om hem te bedanken voor de inschrijving. Om een bruggetje te slaan naar de profielverrijkingsmail en de invulratio op deze specifieke mail te verhogen, verstuur je kort na de eerste e-mail een tweede mail. Hierin stel je jouw bedrijf voor. Een week na de tweede mail verstuur je de derde mail, de profielverrijkingsmail. Hierin vraag je meer informatie over de (potentiële) klant op. Afhankelijk van de invulratio op deze mail, verstuur je wel of geen reminder.

Je bepaalt uiteraard zelf wanneer je welke mail verstuurt en hoeveel tijd er tussen de verschillende mailtjes in een campagne zit. Maar maak deze beslissingen altijd op basis van data. Doe dus onderzoek naar jouw doelgroep. Zeker wanneer je regelmatig mailtjes verstuurt, kan je leren van deze data en het in je voordeel gebruiken. En misschien wel een van de meest voor de hand liggende, maar belangrijkste opmerkingen: wees niet opdringerig. Zowel niet in frequentie als in inhoud. Niemand vindt het tof om elke dag een mailing van hetzelfde bedrijf te ontvangen.

Hoe wordt marketing automation een succes?

Om van marketing automation een succes te maken, hebben we 6 tips op een rij gezet:

  1. Werk met een stappenplan
    Marketing automation vraagt om planning en structuur. Een stappenplan geeft een duidelijk overzicht van alle taken en de uitvoerders.
  2. Gebruik marketing automation correct
    Het is zaak om een marketing automation tool correct in te stellen en gebruiken voor optimaal resultaat. Op deze manier worden de geautomatiseerde e-mails naar de juiste ontvangers verstuurd.
  3. Gebruik goede en unieke content
    Wellicht een no-brainer, maar door goede en unieke content te maken creëer je geloofwaardigheid. Dit zorgt ervoor dat je opvalt bij je klanten.
  4. Geef een duidelijke call-to-action
    E-mails verstuur je met een doel. Je wil dat een klant een bepaalde aankoop doet of zich inschrijft voor een event. Geef daarom een duidelijke call-to-action in je mailings.
  5. Maak gebruik van A/B-testen
    Ook raden wij aan om gebruik te maken van A/B-testen bij automatische flows. Hierdoor analyseer je welke flow en soort content het beste resultaat oplevert.
  6. Zorg voor goede leesbaarheid op alle devices
    Als laatste is het van belang om te zorgen voor een goede leesbaarheid op alle (mobiele) apparaten. Gelukkig ondersteunt de meeste software een mobile lay-out, maar controleer hier wel altijd op.

Wil jij meer weten over marketing automation, automatische campagnes of workflows? Of wil je simpelweg sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons