Arbeidsmarktcommunicatie: zo bereik je de juiste sollicitanten

Geschreven door: 

Sylvana Betist

Datum publicatie:  

13/12/2023

Het is dé uitdaging voor iedere organisatie: de ideale medewerkers aantrekken, en belangrijker, deze ook behouden. Met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt en de steeds grotere vraag naar medewerkers in veel branches, is goede arbeidsmarktcommunicatie belangrijker dan ooit. In deze blog zetten we de voordelen van arbeidsmarktcommunicatie op een rij en vertellen we waarom je hiermee de juiste sollicitanten bereikt. 

Definitie arbeidsmarktcommunicatie

Arbeidsmarktcommunicatie of jobmarketing, zoals het ook vaak wordt genoemd, is alle communicatie van een bedrijf naar de arbeidsmarkt. Het is een structurele en doelgerichte manier van communiceren richting jouw arbeidsmarktdoelgroep en eventuele beïnvloeders daarvan.  

De arbeidsmarktdoelgroep bestaat uit een interne en een externe doelgroep. De interne doelgroep bestaat uit de huidige en oud-medewerkers van je bedrijf. De externe doelgroep bestaat uit potentiële medewerkers die opzoek zijn naar een baan.  

Het doel van arbeidsmarktcommunicatie is om nieuwe medewerkers te werven die goed binnen jouw bedrijf passen. Daarnaast stelt het je in staat om je werkgeversmerk positief te beïnvloeden en goed contact te creëren en onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers. 

De inzet van arbeidsmarktcommunicatie

Het inzetten van arbeidsmarktcommunicatie heeft veel voordelen. Als eerste zorgt arbeidsmarktcommunicatie voor professionaliteit. Daarnaast toon je aan dat je het werven en selecteren van passende medewerkers serieus neemt. Dat is iets wat sollicitanten over het algemeen erg op prijs stellen. Ook creëer je met jobmarketing eerder een prominente rol in de gedachten van strategische doelgroepen. Dit zorg ervoor dat je deze beter kunt bereiken.  

Door op de juiste manier richting de arbeidsmarkt te communiceren en dit bewust te doen, trek je mensen aan die aansluiten op jouw bedrijfscultuur. Het is hiervoor belangrijk dat je een sterk en duidelijk werkgeversmerk naar buiten brengt. Zo laat je zien waar je als bedrijf voor staat en wat jou onderscheidt van andere werkgevers.  

Bovendien is arbeidsmarktcommunicatie een mooi middel om schaarse doelgroepen op de arbeidsmarkt structureel te beïnvloeden. Dat is handig, want deze structurele beïnvloeding kan jou een voorkeurspositie geven over andere bedrijven binnen jouw vakgebied. 

Professionele aanpak

Een professionele aanpak is belangrijk voor succes. Hiermee kom je beter in beeld bij je doelgroep en vind je sneller geschikte kandidaten voor openstaande vacatures. Een professionele aanpak is een investering, maar met de juiste middelen levert het vooral een hoop tijd- en geldwinst op.  

Tips voor een vliegende start

Wil jij aan de slag met professionele arbeidsmarktcommunicatie? Met onderstaande tips maak je een vliegende start. 

Tip 1: Inventariseer de huidige situatie

Inventariseer eerst wat je (onbewust) al doet op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, voordat je hier een plan voor gaat maken. Ga bijvoorbeeld na hoe de huidige vacatureteksten eruitzien en hoe deze verbeterd kunnen worden. Neem vooral ook de punten mee waarover je tevreden bent en die je al goed doet. Zo krijg je een helder beeld van de stand van zaken en voorkom je dubbel of onnodig werk.

Tip 2: Breng het budget in kaart

Zoals benoemd, is een professionele aanpak een investering. Bepaal daarom eerst wat de huidige wervingskosten zijn en hoeveel je moet investeren om je arbeidsmarktcommunicatie te professionaliseren. Ga ook meteen na hoeveel dit voor jouw bedrijf zal opleveren. Zo heb je duidelijk voor ogen waar je met je investering naartoe werkt. 

Tip 3: Wees herkenbaar, maar uniek

Iets wat herkenbaar is, blijft vaak hangen bij de doelgroep. Dit geldt ook voor arbeidsmarktcommunicatie. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf herkenbaar is voor (potentiële) medewerkers. Straal ook authenticiteit uit in je communicatie om dit te versterken. Een duidelijk en kenmerkend werkgeversbeleid komt hierbij goed van pas. 

Tip 4: Wees transparant en betrek medewerkers

Transparantie is essentieel voor arbeidsmarktcommunicatie. Wees open en eerlijk over het reilen en zeilen van jouw organisatie naar potentiële medewerkers, dan weten zij wat ze kunnen verwachten. Zorg dat wat je extern communiceert, intern daadwerkelijk klopt. Ook voor huidige medewerkers is het belangrijk om meegenomen te worden in kansen voor en problemen van de organisatie. Wanneer je als bedrijf transparant bent naar je medewerkers, zullen zij dit ook zijn naar het bedrijf. Dat geeft weer nieuwe, frisse inzichten en creëert een verbonden gevoel bij medewerkers.

Tip 5: Neem arbeidsmarktcommunicatie op in je beleid

Arbeidsmarktcommunicatie is het meest effectief als het onderdeel is van de bedrijfscultuur en -identiteit. Besteed hier daarom niet alleen aandacht aan op momenten dat er veel behoefte is aan nieuwe medewerkers, maar geef arbeidsmarktcommunicatie een vaste plek in je beleid. Niet alleen versterk je hiermee de relatie tussen (potentiële) medewerkers en je bedrijf, maar je komt ook geloofwaardiger over. Bovendien geef je op die manier aan dat je waarde hecht aan de kennis, capaciteiten en het welzijn van je medewerkers.

Tip 6: Creëer een positieve beleving

Last but not least: één van de belangrijkste punten om rekening mee te houden bij arbeidsmarktcommunicatie, is hoe medewerkers jouw bedrijf en bedrijfscultuur beleven. Je wilt dat hun beleving positief is, want een positieve medewerkersbeleving heeft een gunstig effect op je werkgeversmerk en daarmee je arbeidsmarktcommunicatie. Medewerkers zijn tenslotte de beste ambassadeurs van het bedrijf. Een positieve beleving kan al in hele simpele dingen zitten, zoals het krijgen van koffie in een mok in plaats van in een plastic bekertje, op zijn tijd een compliment of een fijn gesprek.

Arbeidsmarktcommunicatie uit handen geven

Kortom, arbeidsmarktcommunicatie is een ontzettend belangrijk en interessant vakgebied om je in te verdiepen. We raden dan ook aan om professionele arbeidsmarktcommunicatie in te zetten. Onze specialisten helpen je hiermee graag op weg. Neem gerust contact met ons op. 

Meer lezen over interessante onderwerpen binnen het mediavakgebied? Ontdek onze andere blogs. 

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons