Billboard reclame trends en ontwikkelingen
Door:
Niels Perier
Geschreven door:
Datum publicatie:
Bedrijven die investeren in employer branding plukken daar de vruchten van. Zo vervullen ze vacatures sneller en goedkoper, vinden ze gemakkelijker de meest geschikte sollicitanten voor specifieke functies en houden ze hun medewerkers langer vast. Een goede employer-branding-aanpak biedt veel voordelen. In dit blog leggen we uit wat employer branding is, waarom het zo belangrijk is en welke voordelen het voor jouw bedrijf kan hebben.
Employer branding wil zeggen dat je jouw bedrijf als voorkeurswerkgever positioneert bij potentiële en huidige medewerkers. Het imago en de reputatie van je bedrijf, oftewel het werkgeversmerk, zijn hierbij leidend. Het gaat er bij employer branding om dat je een krachtig en authentiek werkgeversmerk creëert én behoudt. Mensen baseren hun oordeel of mening over een organisatie namelijk op het werkgeversmerk. En dat werkgeversmerk bepaalt of de organisatie veel of weinig aantrekkingskracht heeft op de arbeidsmarkt.
Een sterk werkgeversmerk valt op, spreekt aan en trekt aan. In de eerste plaats is het belang van employer branding dan ook om jezelf goed neer te zetten als werkgever bij (potentiële) medewerkers en daarmee geschikte mensen te werven: mensen die voldoen aan de eisen van een bepaalde functie en ook passen bij de cultuur van het bedrijf. Hoe hoger de betrokkenheid, motivatie en tevredenheid is onder je medewerkers, hoe beter dat is voor je werkgeversmerk. Dit zorgt namelijk voor een goede publieke en algemene opinie van jouw bedrijf. En juist dat maakt dat mensen graag bij jou willen werken en helpt bij het behalen van een voorkeurspositie op de arbeidsmarkt.
Maar naast het werven van de meest geschikte medewerkers zijn er nog veel meer belangrijke resultaten waar goed uitgevoerde employer branding aan bijdraagt. Zo is het voor sollicitanten bijvoorbeeld vaak duidelijker met wat voor bedrijf ze precies te maken hebben. Sollicitanten sluiten hierdoor vaak beter aan, waardoor vacatures relatief gezien een stuk sneller worden vervuld. Zowel op korte als op lange termijn kun je gemakkelijker voorzien in je personeelsbehoefte.
Maar ook zorgt het voor meer interne trots en dedication onder de medewerkers. En niet onbelangrijk: bedrijven die een heldere employer-branding-strategie inzetten, behouden hun medewerkers vaak langer dan bedrijven die dat niet doen. Gemiddeld daalt het aantal nieuw aangenomen medewerkers dat op korte termijn weer opstapt met wel 23% wanneer een bedrijf investeert in employer branding. Voor medewerkers die al langer werkzaam zijn bij het bedrijf wordt het verloop zelfs met bijna 30% teruggedrongen.
Nog een aantal noemenswaardige voordelen die je bereikt met employer branding zijn:
Met employer branding bouw je dus aan een sterk werkgeversmerk. Maar vervolgens is het essentieel om je werkgeversmerk ook goed zichtbaar te maken voor je doelgroep. Door een strategische en goed doordachte employer-branding-aanpak toe te passen, til je de waarde van je werkgeversmerk naar een hoger niveau. Dat zorgt ervoor dat je bij zowel latent als actief werkzoekenden beter in beeld komt. Social media recruitment, contentmarketingcampagnes en een actuele werken-bij-website zijn -onder andere- onderdeel van die aanpak. Vind je het lastig om voor jouw bedrijf te bepalen op welke onderdelen je het beste kunt inzetten, schroom dan niet om ons te benaderen. Wij adviseren je graag over een geschikte aanpak.
In principe is employer branding voor ieder bedrijf relevant. Het aantrekken en behouden van de beste medewerkers is immers iets wat elke werkgever wil. Maar in sommige gevallen kan het inzetten van deze techniek extra waardevol zijn. Om welke gevallen gaat dit dan? Die zetten wij hieronder voor je op een rijtje.
Employer branding is dus enorm van belang, ongeacht de identiteit van de organisatie. Of je nu een klein startend bedrijf bent dat opzoek is naar een erg schaarse specialist of je juist een grote speler bent die de ideale klantvertegenwoordiger zoekt. Met een krachtig werkgeversmerk wordt de match tussen jouw bedrijf en de beste medewerkers hoe dan ook snel gemaakt. Wil je weten wat employer branding voor jouw bedrijf kan doen of simpelweg meer informatie winnen, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door:
Door: