Employer branding: hoe zet je je als werkgever neer?
Geschreven door:
Yara Wagner
Datum publicatie:
28/05/2021
Bedrijven die investeren in employer branding plukken daar de vruchten van. Zo vervullen ze vacatures sneller en goedkoper, vinden ze gemakkelijker de meest geschikte sollicitanten voor specifieke functies en houden ze hun medewerkers langer vast. Een goede employer-branding-aanpak biedt veel voordelen. In dit blog leggen we uit wat employer branding is, waarom het zo belangrijk is en welke voordelen het voor jouw bedrijf kan hebben.
Wat is employer branding?
Employer branding wil zeggen dat je jouw bedrijf als voorkeurswerkgever positioneert bij potentiële en huidige medewerkers. Het imago en de reputatie van je bedrijf, oftewel het werkgeversmerk, zijn hierbij leidend. Het gaat er bij employer branding om dat je een krachtig en authentiek werkgeversmerk creëert én behoudt. Mensen baseren hun oordeel of mening over een organisatie namelijk op het werkgeversmerk. En dat werkgeversmerk bepaalt of de organisatie veel of weinig aantrekkingskracht heeft op de arbeidsmarkt.
Het belang van employer branding
Een sterk werkgeversmerk valt op, spreekt aan en trekt aan. In de eerste plaats is het belang van employer branding dan ook om jezelf goed neer te zetten als werkgever bij (potentiële) medewerkers en daarmee geschikte mensen te werven: mensen die voldoen aan de eisen van een bepaalde functie en ook passen bij de cultuur van het bedrijf. Hoe hoger de betrokkenheid, motivatie en tevredenheid is onder je medewerkers, hoe beter dat is voor je werkgeversmerk. Dit zorgt namelijk voor een goede publieke en algemene opinie van jouw bedrijf. En juist dat maakt dat mensen graag bij jou willen werken en helpt bij het behalen van een voorkeurspositie op de arbeidsmarkt.
Maar naast het werven van de meest geschikte medewerkers zijn er nog veel meer belangrijke resultaten waar goed uitgevoerde employer branding aan bijdraagt. Zo is het voor sollicitanten bijvoorbeeld vaak duidelijker met wat voor bedrijf ze precies te maken hebben. Sollicitanten sluiten hierdoor vaak beter aan, waardoor vacatures relatief gezien een stuk sneller worden vervuld. Zowel op korte als op lange termijn kun je gemakkelijker voorzien in je personeelsbehoefte.
Maar ook zorgt het voor meer interne trots en dedication onder de medewerkers. En niet onbelangrijk: bedrijven die een heldere employer-branding-strategie inzetten, behouden hun medewerkers vaak langer dan bedrijven die dat niet doen. Gemiddeld daalt het aantal nieuw aangenomen medewerkers dat op korte termijn weer opstapt met wel 23% wanneer een bedrijf investeert in employer branding. Voor medewerkers die al langer werkzaam zijn bij het bedrijf wordt het verloop zelfs met bijna 30% teruggedrongen.
Nog een aantal noemenswaardige voordelen die je bereikt met employer branding zijn:
- Je cost per hire wordt met 50% verlaagd.
- Je omzet stijgt, omdat je minder kosten maakt aan personeelswerving.
- Je medewerkers zijn productiever.
- Je beperkt burn-outs en langdurige ziekte onder medewerkers.
Een sterk en zichtbaar werkgeversmerk
Met employer branding bouw je dus aan een sterk werkgeversmerk. Maar vervolgens is het essentieel om je werkgeversmerk ook goed zichtbaar te maken voor je doelgroep. Door een strategische en goed doordachte employer-branding-aanpak toe te passen, til je de waarde van je werkgeversmerk naar een hoger niveau. Dat zorgt ervoor dat je bij zowel latent als actief werkzoekenden beter in beeld komt. Social media recruitment, contentmarketingcampagnes en een actuele werken-bij-website zijn -onder andere- onderdeel van die aanpak. Vind je het lastig om voor jouw bedrijf te bepalen op welke onderdelen je het beste kunt inzetten, schroom dan niet om ons te benaderen. Wij adviseren je graag over een geschikte aanpak.
Wanneer is employer branding interessant voor mij?
In principe is employer branding voor ieder bedrijf relevant. Het aantrekken en behouden van de beste medewerkers is immers iets wat elke werkgever wil. Maar in sommige gevallen kan het inzetten van deze techniek extra waardevol zijn. Om welke gevallen gaat dit dan? Die zetten wij hieronder voor je op een rijtje.
- Als je bedrijf structureel te weinig reacties op openstaande vacatures krijgt en je daar iets aan wil doen.
- Als er voor een bepaalde afdeling of functie te weinig sollicitaties binnenkomen en je hier meer aandacht voor wil.
- Als de sollicitaties die je bedrijf krijgt vaker van slechte dan van goede kwaliteit zijn.
- Als je bedrijf weinig volgers op social media heeft.
- Als je als bedrijf een ander imago wil communiceren.
- Als je meer naamsbekendheid wil op de arbeidsmarkt.
Employer branding is dus enorm van belang, ongeacht de identiteit van de organisatie. Of je nu een klein startend bedrijf bent dat opzoek is naar een erg schaarse specialist of je juist een grote speler bent die de ideale klantvertegenwoordiger zoekt. Met een krachtig werkgeversmerk wordt de match tussen jouw bedrijf en de beste medewerkers hoe dan ook snel gemaakt. Wil je weten wat employer branding voor jouw bedrijf kan doen of simpelweg meer informatie winnen, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!