Ideële reclame is belangrijk voor ons bewustzijn
Geschreven door:
Yara Wagner
Datum publicatie:
23/11/2023
Maatschappelijke onderwerpen zoals natuurrampen, veiligheid of het klimaat vragen om aandacht. Massamedia zoals radio en televisie zijn dan bij uitstek geschikt om grote aantallen mensen te bereiken. Reclame voor dit soort maatschappelijke en niet-commerciële doeleinden noemen we ideële reclame. We vertellen je er alles over.
Ideële reclame
Ideële reclame wordt ook wel vertaald als reclame met een maatschappelijk doel. Of belangeloze reclame voor het welzijn van de bevolking. Het gaat hierbij om het creëren van bewustwording. Vroeger moesten we dan gelijk denken aan campagnes van de overheid zoals ‘BOB-reclames’ of ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’.
SIRE reclame
Het begon toen in 1967 de Stichting Ideële Reclame werd opgericht, SIRE. Meerdere communicatieprofessionals wilden maatschappelijke problemen onder de aandacht brengen. Niet alleen bij besluitvormers, maar bij heel Nederland. Door breed draagvlak te creëren voor bepaalde problematiek, moesten mensen in beweging komen en werden onderwerpen bespreekbaar gemaakt.
Ideeële reclame: voorbeeld en effecten
Hoe goed deze non commerciële campagnes werken zien we terug in een aantal voorbeelden. Een bekend voorbeeld is de opbrengst van Giro 555. Met de campagne ‘Samen in actie voor Oekraïne’ werd maar liefst 16,2 miljoen euro opgehaald.
Een andere bijzondere campagne was die van SIRE #DOESLIEF. Deze crossmediale campagne moest ervoor zorgen dat we allemaal wat aardiger tegen elkaar zouden doen op straat, in het verkeer en op social media. Vanaf het begin van deze campagne in 2019 werd de hashtag massaal opgepikt en de campagne heeft vele awards gewonnen zoals de Effie award 2019 en een Grand Esprix 2020.
Het verschil tussen charitatieve en ideële reclame
In tegenstelling tot commerciële reclames hebben ideële en charitatieve reclames geen commercieel doel. Een aantal televisie-, en radio-exploitanten bieden hiervoor een speciaal tarief.
Charitatieve reclame ligt dichtbij ideële reclame. Het doel van ideële reclame is niet om de verkoop te stimuleren of het imago te verbeteren, maar om bewustwording en gedragsverandering in de maatschappij te creëren. Het verschil met charitatieve reclame is dat deze organisaties vaak fondsen- of ledenwerving als doel hebben.
Voordelen van charitatieve inkoop
Elke organisatie die zich inzet op filantropisch vlak, met een keurmerk, kan gebruik maken van charitatieve inkoop. Het Centraal Bureau Fondsenwerving of een ANBI-keurmerk maken het mogelijk dat een organisatie charitatieve korting kan krijgen tot 75%. De voorwaarde voor de korting is dat de boodschap niet commercieel mag zijn. De campagne mag dus niet aanzetten tot het kopen van een product.
Zo mag een museum wél reclame maken voor een nieuwe tentoonstelling, maar niet aanzetten tot kaartverkoop. Wel mag een goed doel oproepen tot doneren.
Reclame maken voor jouw bedrijf
Wil jij voor jouw merk ook ideële reclame maken om bewustwording te creëren? Wij denken graag met je mee. Of wil je liever reclame maken met commerciële doeleinden? Ook op dat vlak stemmen wij de mediastrategie af op jouw doelstellingen en adviseren welke media geschikt zijn om jouw boodschap over te brengen bij de doelgroep. Een aantal televisie-, en radio-exploitanten bieden hiervoor een speciaal tarief. Neem contact op en wij gaan met veel plezier voor je aan de slag.