De nieuwe Google Analytics 4, wat moet je weten?

Geschreven door: 

Bob den Dunnen

Datum publicatie:  

30/11/2023

Eind 2020 heeft Google een nieuwe Analytics gelanceerd die niet alleen de resultaten van websites meet, maar ook de resultaten van apps in kaart brengt: Google Analytics 4 (GA4). Met GA4 is het mogelijk om de resultaten van je website en app in één property te weergeven. Het gegevensmodel van GA4 is gericht op het meten van en rapporteren van gebeurtenissen (events), waar het gegevensmodel van Universal Analytics gericht is op sessies. Alleen in deze opzichten onderscheidt GA4 zich al van Universal Analytics. In deze blog gaan we in op alles wat je over GA4 moet weten. 

Universal Analytics is vervangen

Google is per juli 2023 gestopt met het gebruik van Universal Analytics. Deze oude versie van Google Analytics is komen te vervallen en vervangen door Google Analytics 4. In de praktijk betekent dit dat je geen data meer kunt verzamelen in de oude versie van Analytics en dus overgaat of al over bent gegaan op GA4.  

De toegevoegde waarde van Google Analytics 4

Een zogeheten ‘GA4-property’ kan alle gebeurtenissen op alle platformen en apparaten van de eigenaar meten en samenvoegen in één overzicht. Dit betekent dat als een gebruiker de website op zowel zijn laptop als mobiel bezoekt, dit wordt gezien als één unieke bezoeker. In Universal Analytics werd dit gezien als twee websitebezoekers.  

Duplicaten in de resultaten worden er automatisch uitgefilterd om een zo relevant en actueel mogelijk inzicht in het volledige klanttraject te kunnen weergeven. GA4 maakt daarnaast gebruik van machine learning. Hierdoor kunnen inzichten worden ontdekt die vervolgens weer geautomatiseerd en ondersteund kunnen worden. Zo haal je het maximale uit je gegevens, met minimale inspanningen.  

Verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4

De voornaamste verschillen tussen Universal Analytics en GA4 zitten in het gegevensmodel. Waar het bij Universal Analytics voornamelijk ging om het rapporteren van sessies, denk hierbij aan het aantal sessies, de gemiddelde sessieduur en het bouncepercentage, wordt er bij Google Analytics 4 voornamelijk gerapporteerd op basis van gebeurtenissen. 

Universal Analytics en GA4 verschillen in meerdere opzichten van elkaar: 

  • Universal Analytics kon alleen gegevens van websites verwerken en een GA4-property kan dit van zowel websites als apps. 
  • Een GA4-property geeft meer mogelijkheden voor het definiëren en segmenteren van doelgroepen, dan Universal Analytics. 
  • GA4 maakt gebruik van meerdere ‘identiteitsruimten’ in haar property’s. Hierdoor krijg je meer inzicht in het klanttraject, worden de gegevens van meerdere apparaten en platforms betrouwbaarder en worden eventuele duplicaten van gebruikers gefilterd. Dit zorgt er vervolgens voor dat je het aantal unieke gebruikers nog nauwkeuriger kan meten. 
  • De lay-out van de rapportagetool van GA4 is compleet anders dan die van Universal Analytics. Hierdoor zijn bepaalde metrics ook niet meer zichtbaar in GA4.  

Google Analytics 4 instellen

Het implementeren van Google Analytics 4 gaat in drie stappen. Hiervoor heb je toegang tot het Universal Analytics account en het Google Tag Manager account nodig. Voor beide heb je de beheerdersrechten nodig.  

Stap 1: Property aanmaken

Het aanmaken van GA4 account begint met het maken van een GA4 property. Dit kan je doen in het bestaande Google Analytics account. Dit doe je via Beheer > instelassist GA4. Hier klik je op de button ‘aan de slag’ bij het blok ‘ik moet een nieuwe Google Analytics 4 property maken’.  

Stap 2: Code implementeren in de website

Om data van jouw website te kunnen meten, moet je de GA4 code implementeren op de website. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een Google Analytics én een Google Tag Manager account is dit zo geregeld. Heb je geen Google Tag Manager account? Vraag dan jouw websitebouwer om te helpen.   

Na het aanmaken van een GA4-property ga je verder met de instel-assistent, hier kies je voor ‘taginstallatie’. Je wordt nu doorgestuurd naar de gegevensstream. Hier kan je de code koppelen aan de website via de developer of via Google Tag Manager. 

Stap 3: De GA4 Tag instellen via Google Tag Manager

Indien je zelf toegang hebt tot Google Analytics, kun je zonder de websitebouwer verdergaan met het installeren van Google Analytics 4. Hiervoor moet je een tag aanmaken in Google Tag Manager, voor de configuratie van Google Analytics 4. Let op: zorg ervoor dat de trigger is ingesteld op ‘all pages’. Hiermee zorg je ervoor dat Google Analytics 4 wordt geïmplementeerd op alle pagina’s van de website en kan je dus data meten over de gehele site.  

Doordat het gegevensmodel van GA4 zodanig anders is – en er dus heel nieuwe inzichten worden geboden in de gebeurtenissen – is het aan te raden om gebruik te maken van een GA4-property. Zeker wanneer het voor jouw bedrijf van belang is om in detail te kunnen inzien hoe gebruikers precies interacteren op jouw website of app. Bepaalde metrics zijn moeilijk of helemaal niet meer terug te vinden in GA4. Om deze reden is het dus belangrijk om zowel een GA4-property als een Universal Analytics property te implementeren op je website.  

Praktische tip

Omdat GA4 zodanig nieuw is binnen Google Analytics, is het niet mogelijk om historische data uit andere property’s mee te nemen. De eerste en belangrijkste tip is dan ook om je nieuwe GA4-property naast die van je huidige Universal Analytics te laten draaien. Zo gaat er geen historische data verloren en kan je wel data verzamelen voor de nieuwe property. 

We adviseren dus om beide platforms te gebruiken. GA4 voor actuele data (vanaf de datum dat je het hebt ingesteld) en Uiversal Analytics voor historische data (van voor de datum dat je GA4 hebt ingesteld). 

Meer weten over Google Analytics 4 voordat je het instelt voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op, onze specialisten helpen je graag. Heb je hulp nodig bij technische vragen rondom GA4? Dan helpen onze collega’s van Modern Minds je graag verder! 

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons