De digitale trends voor 2021, hoe zet jij deze in?
Geschreven door:
Yara Wagner
Datum publicatie:
15/01/2021
2020 was op zijn zachtst gezegd een ‘bijzonder’ jaar. Gezellig uiteten werd vervangen door uitgebreid koken en een bezoek aan het park door een picknick in de achtertuin. Deze verschuivingen hebben niet alleen invloed op onze tastbare wereld, de wereld om ons heen: onze digitale wereld verandert mee. Welke trends en ontwikkelingen zien wij voor 2021 op het gebied van online advertising? En hoe zet je deze in voor jouw merk? In dit blog hebben wij de belangrijkste 4 trends voor jou op een rij gezet.
De groei van TikTok
TikTok is een vrij nieuwe en ontzettend populaire app waarmee je snel en eenvoudig de meest creatieve video’s kunt maken en delen. Waarom wij dit kanaal als trend voor 2021 zien? Het antwoord spreekt voor zich: TikTok groeit niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld ontzettend hard. Begin 2020 hadden zo’n 700 duizend Nederlanders een account, op dit moment hebben zo’n 4,5 miljoen Nederlanders een account. Dat is een noemenswaardige piek.
De gebruikers van TikTok zijn relatief jong, maar liefst 84% van de gebruikers is onder de 18 jaar én zelfs meer dan 40% is onder de 12 jaar. Dit maakt TikTok extra interessant voor adverteerders die zich richten op de jongere doelgroep.
Sinds kort is het mogelijk om advertenties direct in te kopen en wordt het binnenkort mogelijk om advertenties via een ‘zelfserviceplatform’ in te kopen. Op dit moment kunnen 3 soorten advertenties ingekocht worden: vertical video’s, display ads en branded content. De targetingmogelijkheden zijn redelijk divers, zo kun je inzetten op geslacht, leeftijd, taal interesses, operating system en connectiviteit.
Maar wanneer is TikTok interessant om in te zetten? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je jezelf eerst afvragen of jouw doelgroep zich op dit platform bevindt. En leent jouw merk en boodschap zich wel voor dit platform? Knik je twee keer ja, onthoud dan dat het belangrijk is om content te plaatsen die op het platform aansluit. Wees origineel en zoek de interactie op. Daag creators uit om jouw merk terug te laten komen in een van hun TikToks of ga samenwerkingen aan met influencers. De mogelijkheden zijn divers.
Cookieloos adverteren
Cookieloos adverteren komt steeds dichterbij nu browsers een voor een third-party cookies blokkeren. Tot nu toe zijn third-party cookies de norm voor het doormeten van campagnes, het tracken van gebruikers en het tonen van gepersonaliseerde advertenties. De vraag rijst: hoe nu verder?
Steeds meer gebruikers willen meer privacy, meer controle over wat er met hun data gebeurt en niet langer gevolgd worden door adverteerders. Daarom staan third-party cookies flink ter discussie. En hierdoor verandert het hele spel. De browsers van Safari en Firefox blokkeren deze cookies standaard al een tijd. De grootste browser, Google Chrome, sluit langzaam aan en zal per 2022 ook geen third-party cookies meer toelaten. Kortom: je mist nu al data en dit gat zal alleen maar groter worden.
Hoewel het misschien onmogelijk lijkt, zijn er zeker mogelijkheden om je doelgroep met relevante advertenties te bereiken op een cookieloos web. Hieronder zetten we 4 tips op een rij:
- Ken je doelgroep, zodat je weet waar zij zich bevinden, wat hen interesseert en hoe je hen het beste kunt bereiken.
- Zet contextual targeting in, want als jij je doelgroep kent, kun je hierop inspelen door te targeten op passende thema’s, keywords en kanalen.
- Maak gebruik van je CRM-data en customer matching, deze data (mits AVG-compliant) kun je gebruiken voor retargeting.
- Vergeet intentie-, affiniteits- en in-market-data niet in te zetten. Hiermee bereik je personen die interesse hebben in soortgelijke producten of diensten.
De nieuwe mediawet voor influencers
Eind 2020 was de nieuwe wetgeving voor influencers een hot topic. Veel nieuwssites hebben aandacht geschreven én gespeculeerd over dit onderwerp: de nieuwe wetgeving zou een bom onder het verdienmodel van influencers leggen. Niets in minder waar. Wanneer je je in de bekende veranderingen verdiept, blijkt het allemaal wat genuanceerder te liggen.
Weinig is nog echt concreet, dus ook de nieuwe wetgeving is nog niet definitief. Influencers kunnen op dit moment gewoon nog door zoals zij dit altijd hebben gedaan, maar zullen binnenkort wat wijzigingen in hun werkwijze moeten aanbrengen. In december 2020 zou meer duidelijkheid komen over de Europese wetgeving, maar de uitspraak laat nog op zich wachten. Naar verwachting wordt in het voorjaar een besluit genomen.
Marketplace advertising
De online retail en ook marketplaces hebben in de afgelopen jaren, maar vooral in 2020, goede zaken gedaan. Uit cijfers over de marktaandelen binnen online retail blijkt dat grote internationale platformen als Amazon en Alibaba een dominante positie hebben ingenomen. In China domineert Alibaba, terwijl Amazon de VS en veel grote Europese landen naar zich toe heeft getrokken. Nederland kent, in tegenstelling tot veel andere landen, een relatief versnipperde markt. De grootste partij is op dit moment Bol.com en heeft naar schatting zo’n 12% van het marktaandeel.
In 2020 heeft Amazon haar intrede gemaakt op de Nederlandse markt. Het afgelopen jaar heeft zij agressief geadverteerd binnen het Google Search netwerkt. Bol.com bleef niet lang achter en is de strijd binnen het Google Search netwerk aangegaan. Die strijd zal zich voortzetten, want grote partijen zoals ING voorspellen dat de momenteel versnipperde markt zich gaat samenvoegen tot slechts een paar grote marketplaces. Wie die posities gaan innemen, is natuurlijk de vraag.
Het interessante is dat deze platformen zodanig veel data van hun klanten verzamelen, dat ze deze data weer kunnen vermarkten voor advertentiedoeleinden. In Nederland zijn er in ieder geval drie partijen die advertentiemogelijkheden aanbieden. Het kon al een langere tijd via Bol.com en Coolblue en sinds eind 2020 biedt Amazon soortgelijke mogelijkheden aan. Omdat Amazon een vrij nieuwe speler is, zoomen we in dit blog dieper op Amazon in.
Amazon weet precies wie er wat via hun platform aanschaft. Deze data is waardevol en maakt het mogelijk om advertentiegroepen aan te maken voor soortgelijke producten. Maar wat het nog interessanter maakt, is de toekomstbestendigheid van deze data. Welke op basis van first-party cookies is opgebouwd. Verder biedt Amazon biedt op dit moment vrij standaard advertentiemogelijkheden aan, zoals display ads. Naar verwachting worden er in het eerste kwartaal van 2021 meer advertentiemogelijkheden in Nederland uitgerold. Interessante ontwikkelingen die wij -uiteraard- voor jullie in de gaten zullen houden!