Reuring in de wereld van huis-aan-huisbladen

Geschreven door: 

Marco Rijnaard

Datum publicatie:  

30/04/2021

Een decennium terug deelden veel mensen de gedachte dat er anno 2021 geen markt meer voor huis-aan-huisbladen zou bestaan. Maar niets is minder waar: op dit moment zijn er ruim 600 verschillende huis-aan-huisbladen actief die wekelijks worden verspreid in diverse regio’s. Het is zeker een feit dat dit aantal tien jaar geleden hoger lag en dat de digitale media de gedrukte media steeds meer vervangen. Toch zien we dat huis-aan-huisbladen nog steeds in trek zijn en dat er anno 2021 zeker nog markt voor is. Wel kunnen we stellen dat er van een steady markt absoluut geen sprake is. Er is volop reuring en dat zorgt voor zowel positieve als negatieve effecten in de wereld van huis-aan-huisbladen.

Titels onder druk

Voor de grotere uitgevers zijn de huis-aan-huisbladen niet direct hun core-business. Daar is dan ook te zien dat de gratis kranten flink onder druk staan. De focus ligt veelal bij andere, relevantere media waardoor winstgevendheid op dit medium een lastig verhaal is. De huis-aan-huistitels worden daarom regelmatig afgestoten en soms wordt de stekker er zelfs geheel uitgetrokken. Dit was een aantal jaar geleden het geval bij Mediahuis (toen nog TMG), waarbij het gehele huis-aan-huisportfolio werd afgeschud. Nu Mediahuis ook NDC mediagroep heeft ingelijfd, zien we precies hetzelfde gebeuren bij de moeilijk renderende titels. Ook bij DPG Media (voorheen Wegener Media en De Persgroep), ooit de grootste huis-aan-huisaanbieder van Nederland, komt de klad er langzaam in. Zij hebben tegenwoordig nog maar een schrale zestig eigen titels in hun portfolio.

Minder titels, meer kwaliteit

Gaandeweg verdwijnen er zo steeds meer huis-aan-huistitels. De toenemende fusies en wijzigingen bij kleine exploitanten dragen hier ook aan bij. Waar voorheen in grotere steden of gebieden nog wel eens drie tot vier titels op de deurmat vielen, zijn dit er nu nog maar een of twee. Zijn deze ontwikkelingen dan ook slecht voor de consument en adverteerder? Nee, absoluut niet. De titels die overblijven investeren veel meer in betere lokale en/of regionale journalistiek, waardoor huis-aan-huisbladen in het algemeen een kwaliteitsslag maken. Als adverteerder hoef je in de meeste gevallen geen keuze meer te maken in welke titel je het beste kan adverteren. En nog belangrijker: doordat er gewoonweg minder titels in jouw werkgebied uitkomen, valt je nettobereik hoe dan ook hoger uit.

Mogelijkheden voor attentiewaarde

Mocht je als adverteerder twijfelen of jouw advertentie dan echt nog wel opvalt, omdat meer adverteerder nu iets in dezelfde titel plaatsen: er zijn altijd mogelijkheden om extra attentiewaarde te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een halve of hele outsert-pagina. Een outsert is een advertentiepropositie in de vorm van een omslag om de voorkant van een krant of blad heen. Hiermee valt het oog van de lezer meteen op jouw advertentie en trek je geheid de aandacht. Verder kan een advertorial een mooie optie zijn om je bedrijf of merk eens goed in de schijnwerpers te zetten. Een advertorial lijkt op een gewoon redactioneel stuk en staat doorgaans ook tussen andere redactionele artikelen. Voor de lezer is het niet overduidelijk dat het om een advertentie gaat. Daardoor worden advertorials over het algemeen beter gelezen dan gewone advertenties. En mocht je echt willen uitpakken, kun je ook een heel katern opeisen en daar een eigen invulling aan geven. Mogelijkheden genoeg dus.

Ja-ja-sticker

Er zit wel een redelijke adder onder het gras als het gaat om het voortbestaan van huis-aan-huisbladen in de komende jaren en dat is de ja-ja-sticker. Deze sticker is in het leven geroepen om de papierverspilling van ongeadresseerd drukwerk tegen te gaan. Alleen mensen die een ja-ja-sticker op de brievenbus hebben geplakt, mogen ongeadresseerde kranten, folders of post ontvangen. Een milieukwestie die echt leeft in diverse gemeenten en grotere steden, waaronder in Amsterdam, Utrecht en Den Haag al ingevoerd. Het geluk voor de huis-aan-huisbladen is dat vooralsnog alleen het ongeadresseerd reclamedrukwerk hierbij wordt aangepakt. De huis-aan-huisbladen blijven voorlopig dus buiten schot en kunnen nog gewoon vrij worden verspreid, dit in verband met de belangen die gemeenten hierbij hebben.

Benieuwd welke titels en mogelijkheden voor jouw bedrijf interessant zijn? Of wil je gewoonweg meer weten over huis-aan-huisbladen? Neem gerust contact met ons op, onze specialisten helpen je graag verder!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons