4 tegenstellingen die goed samen gaan

Geschreven door: 

Edwin Werkman

Datum publicatie:  

22/01/2019

Soms lijkt het zo simpel. Je hebt de doelgroep in kaart gebracht en weet dus precies wie je wil bereiken. Nu alleen nog “even kijken” welke media het grootste marktaandeel heeft in jouw doelgroep en dan is het een kwestie van deze media inkopen, toch? Eén en één is niet altijd twee. Graag geven we een aantal tips waardoor je niet alleen geld kan besparen, maar ook efficiënter én effectiever kan communiceren met de doelgroep.

Budget vs bereik

Een ongelimiteerd budget om je doelstellingen te behalen is wellicht de droom van elke marketeer, maar tegelijkertijd ook voor vrijwel geen enkele marketeer weggelegd. Van groot belang dus om budget efficiënt te besteden. Het mediumtype dat het grootste marktaandeel onder jouw doelgroep heeft, is meestal niet de meest kostenefficiënte oplossing. Daarnaast wil je jouw doelgroep graag bereiken op een medium dat zo min mogelijk “waste” heeft, immers je betaalt ook voor een bereikte populatie die niet tot jouw doelgroep behoort. Soms kan je met een medium met lager marktaandeel minstens evenveel mensen in jouw doelgroep bereiken, tegen minder kosten. Hierbij speelt de selectiviteit ook een belangrijke rol. Immers, selectiviteit geeft aan dat jouw doelgroep “meer dan gemiddeld” gebruik maakt van dit type media. Vergeet daarbij niet, dat jouw doelgroep nooit in zijn geheel op 1 mediumtype en 1 kanaal te bereiken is. Wij kijken dan ook graag naar een 1+ bereik, waarbij we een zo groot mogelijk deel van de doelgroep met zo’n effectief mogelijke contactfrequentie bereiken.

Branding vs conversie

Branding is niets anders dan het gesprek dat jij als merk met je doelgroep voert. Alles wat een klant over jou wil weten of al (denkt) te weten is gebaseerd op de “gesprekken” die jij elke dag met je klant voert. En daar wordt je ook op afgerekend. Als je weet dat een beslissing van een consument voor 7% gebaseerd is op feitelijke tekst/informatie, voor 38% op de manier waarop hij in een uiting aangesproken wordt en de keuze voor 55% gebaseerd wordt op basis van merkbeleving is het niet raar dat de kracht van conversie voor een groot deel ligt in branding. (Bron: Mehraban, 1971) Niet alleen krijg je door een goede branding kwalitatief betere conversie (immers jouw doelgroep heeft al veel informatie over jou als merk), maar branding zorgt ook voor een groter vertrouwen en juist dat vertrouwen speelt een belangrijke rol bij het nemen van beslissingen (conversie). Over branding kunnen we een hoofdstuk schrijven, maar tip van onze kant is om in de conversiecampagne zeker niet alleen naar de direct conversiegerichte mediatypen te kijken. Doe jezelf een plezier en maak een mix van kanalen die elkaar versterken.

Doelgroep vs persona’s

Jij bent marketingmanager en weet dus precies wie jouw doelgroep is. Je weet wat hen bezighoudt en je weet wat hen kenmerkt. Daarmee denk je een goed beeld te hebben op jouw “vijver”. En dat klopt, voor een groot deel. Toch komen we nog heel vaak hele algemene doelgroepomschrijvingen tegen. Mannen en vrouwen tussen de 20 en 49… wauw! Dat is echt een heel groot deel van Nederland! Kan je die bereiken, natuurlijk! Is het wenselijk, meestal niet. Het maken van persona’s kan hierin enorm verhelderend werken. Maak de potentiele klant eens “echt”. Deze “persona’s” geven niet alleen heel veel meer informatie over de echte doelgroep, bovendien kan je doormiddel van het maken van persona’s een richting geven in het profiel van je klant. Is jouw doelgroep hip, behoudend of alternatief? Welke voorkeuren heeft jouw doelgroep? Beslissen zij op basis van feiten of gevoel? Doen zij lang over het nemen van beslissingen of zijn het snelle beslissers? Pas als je echt in kaart hebt wie jouw persona’s zijn, is het tijd om deze persona’s met je mee te laten reizen in alle marketinginspanning en kan je echt creatie daar op afstemmen. Kortom; bij jou staat de klant voorop.

Touchpoints en de customer journey

Nu weet je wie je wil gaan bereiken, met welke doelstellingen en met welke boodschap. Maar weet je ook waar en hoe? Inzicht in de weg die jouw doelgroep aflegt om te komen tot een uiteindelijke keuze is van essentieel belang voor jouw communicatie. Juist hier wil je de plank niet mis slaan! Zorg er daarbij voor dat de scope niet te ruim is. Kijk je naar de reis om klant te worden, of juist de reis van klant zijn? Er zijn veel onderzoeken beschikbaar voor het in kaart brengen van deze klantenreis, maar praat ook vooral zelf met je (potentiële) doelgroep, dit levert waardevolle touch points op. Communiceren via deze touch points zorgt voor een waardevol gesprek met jouw klant, immers hier zit de meest inhoudelijke informatieoverdracht van jouw merk aan de doelgroep.

Wil jij weten hoe je een customer journey in kaart brengt? Of ben je op zoek naar inzichten voor jouw persona’s? We helpen je graag verder!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons