Geschreven door:

Datum publicatie:

Als je een paar jaar geleden aan kinderen in groep 8 vroeg wat ze later wilden worden, kreeg je antwoorden als profvoetballer, dierenarts of brandweerman. Als je dezelfde vraag nu stelt, is de kans groot dat je ‘YouTuber’ als antwoord krijgt of creator van TikTok filmpjes. Op steeds jongere leeftijd zijn jongeren/kinderen bezig met zelf content maken, voornamelijk in de vorm van filmpjes. Via social media kunnen ze dit heel makkelijk delen met hun vrienden en alle andere gebruikers. Dit gebeurde vooral op YouTube, maar de laatste jaren is een andere contentvorm interessanter geworden: TikTok filmpjes maken.

Hoe werkt TikTok?

TikTok is een video-sharing-app die voornamelijk populair is onder een jonge doelgroep. Het platform heeft pasgeleden de anderhalf miljard (!) downloads behaald en heeft dus wereldwijd inmiddels een flinke community opgebouwd. De meeste gebruikers zijn te vinden in India en China, maar de app is in een groot aantal landen ontzettend populair, waaronder in Nederland.

Hoe werkt TikTok? Het idee van TikTok filmpjes maken is simpel: gebruikers maken en uploaden filmpjes van zichzelf waarin ze bijvoorbeeld dansen, playbacken of iets grappigs doen. Het is handig dat je op dit platform hands-free kan filmen om goed in beeld te zijn. Het gaat om korte video’s van maximaal 15 seconden. Als gebruiker kan je kiezen uit een grote database van liedjes, geluidseffecten en filters. Je hebt in het platform heel goed de mogelijkheid jezelf creatief te uiten. Wat TikTok ook onderscheidt van andere kanalen, zoals YouTube, is dat je sámen content kan maken. Je kunt elkaars video gebruiken en hier weer creatief op reageren met jouw video of daadwerkelijk samen iets creëren.

TikTok filmpjes maken in Nederland

Ook in Nederland heeft TikTok inmiddels een grote fanbase op weten te bouwen. Precieze cijfers zijn lastig te achterhalen, maar er wordt geschat dat ongeveer 3,5 miljoen Nederlanders actief zijn op het platform. De doelgroep is heel jong. 80% van de gebruikers is onder de 18 jaar, waarbij de leeftijdscategorie 8-12 jaar het meest actief gebruik maakt van het platform. Wereldwijd ligt dit gemiddelde wel hoger, maar in Nederland zijn het nu nog vooral de jongere kinderen die actief bezig zijn met de app.

Mocht de naam TikTok nog niet direct een belletje doen rinkelen dan kan dat kloppen. Wellicht zegt de naam Musical.ly meer. Zo heette de app in Nederland voordat het in 2017 opgekocht werd door het Chinese bedrijf ‘Bytedance’. Onder Chinese leiding is de app wereldwijd uitgegroeid tot een groot platform.

Ondanks dat de grootste groep gebruikers kinderen en jongeren zijn, is het platform ook populair onder bekende Nederlanders. Zo zitten radio DJ Bram Krikke, zangeres Roxanne Hazes en DJ Martin Garrix geregeld op het platform. Ook de VVD heeft een eigen account waarop ze video’s delen. Of het platform ook bij de oudere generaties breed aan gaat slaan, zoals bijvoorbeeld met Facebook gebeurd, is nog sterk de vraag. Dit neemt niet weg dat het platform nu al interessant is voor bedrijven om in de gaten te houden.

TikTok filmpjes maken voor bedrijven

Bij een platform zo groot als TikTok zou je verwachten dat er al een goed advertentiemodel achter zit. Dit is nog niet het geval. Er zijn wel manieren om  te adverteren op het platform. Deze functie is nog niet volledig ontwikkeld om in elk land te gebruiken. Even geduld dus nog als je aan de slag wil gaan met gesponsorde video, display en pre-roll advertenties. Desondanks kan een TikTok filmpje maken interessant zijn voor bedrijven. Video-marketing wordt namelijk steeds belangrijker. Daarnaast zijn er nog vier andere redenen die TikTok interessant maken voor je business.

Waarom TikTok interessant is voor je business: 4 redenen

  1. Advertentie-opties voor verschillende doelgroepen: er zitten advertentiemogelijkheden in TikTok. De advertising video verschijnt in de feed van de gebruiker. Zij komen op de website van het bedrijf door op de video te klikken. Hierin ligt een kans, omdat TikTok een vrij nieuw medium is. Dit maakt dat bedrijven zich door deze advertentiemogelijkheden makkelijk kunnen oriënteren en zo een hogere klik rate kunnen creëren.
  2. Organische gebruikers werven voor je website: wanneer je als ondernemer al op andere socials actief bent, zoals Instagram, kan je makkelijk in je TikTok een link maken naar deze accounts. Dit doe je in je bio. Wanneer gebruikers dan op jouw TikTok-account komen, kunnen ze gelijk doorklikken naar jouw andere socials. Sinds kort kun je ook de link naar je corporate website in de bio van je TikTok zetten, zodat gebruikers ook gelijk naar jouw website kunnen. Dit zorgt ervoor dat mensen gemakkelijk en snel kennis kunnen maken met je bedrijf.
  3. Internationale zichtbaarheid: Tiktok is een wereldwijd aantrekkelijk medium en iedereen heeft kans op wereldwijde viral-value. Daarom kan je TikTok als bedrijf gebruiken om internationaal uit te breiden, maar ook om nationaal meer zichtbaarheid te creëren.
  4. Meeliften op het platformsucces: dit platform biedt een grote variatie aan content: van comedy naar muziek, maar ook serieuze topics worden aangekaart. Dit geeft een perfecte kans om als bedrijf jouw stem te laten horen. Ook kan je deze makkelijk laten groeien onder jouw doelgroep, als deze mensen actief gebruik maken van dit platform. Hierbij is een goede marketingstrategie en doelgroepsegmentatie van belang.

Als je geïnteresseerd bent om TikTok in te zetten, kan je hier verder lezen voor 7 Gouden Tips om Tiktok in te zetten als bedrijf. Er zijn hierin verschillende mogelijkheden om met jouw merk op te kunnen vallen. De twee interessantste opties zullen we hier kort toelichten:

Influencer samenwerking

Net als op Instagram zijn er op de app TikTok meerdere gebruikers uitgegroeid tot ware celebrities op het platform. Zo behaalde twee Duitse tweelingzussen ruim 36 miljoen volgers, waarna ze de overstap maakte naar Instagram. Ook in Nederland hebben we meerdere gebruikers die vele volgers hebben die massaal kijken naar hun nieuwe, creatieve video’s. Eén van de voorbeelden is Nina Schotpoort (13) met een volgersaantal van 1,4 miljoen. Als bedrijf kan het dus heel interessant zijn als ze een product van jouw merk laat zien in een video. Zorg wel dat het product goed aansluit bij de influencer en dat het op een leuke manier verwerkt kan worden. Anders zal het alleen maar tot kritiek leiden i.p.v. positieve aandacht die je hoopt te bereiken.

Gesponsorde challenge

Eén van de factoren die ervoor heeft gezorgd dat het platform zo populair is geworden zijn challenges. Een challenge is gekoppeld aan een bepaalde hashtag (bijvoorbeeld #tumbleweedchallenge). Aan elke challenge is een opdracht verbonden die je op je eigen manier kan uitvoeren. Als merk kan je zelf een challenge starten en op die manier jouw naam onder de doelgroep activeren. Zo heeft Coca Cola hun propositie ‘share a coke’ op TikTok geactiveerd onder de hashtag #shareacoke, waarna gebruikers massaal TikTok filmpjes maakten met een flesje Coca Cola in de video. Om een challenge onder de aandacht te brengen kan je de eerder genoemde influencers gebruiken, die als voorbeeld kunnen dienen voor hun volgers. Zij kunnen dan als eerste binnen de challenge een Tiktok filmpje maken. Ook is de hashtag #fyp altijd goed om erbij te vermelden; dit is een hashtag waar veel op gezocht wordt.

Ontwikkelingen

Ondanks dat het platform nog niet eens zo lang bestaat, is TikTok constant bezig met innovaties en manieren om het platform interessanter te maken voor gebruikers en bedrijven. Zo is laatst de optie toegevoegd om producten te taggen, zodat je vanuit de TikTok app naar de website van een bedrijf kan klikken (vergelijkbaar met product tagging op Instagram). Daarnaast is Tiktok bezig met het onderzoeken van de opties om als livestreamer te gamen met kijkers. Het gaat dan om mini-games. Ook maakt dit platform augmented reality-effecten beschikbaar voor de gebruikers in de vorm van verschillende filters. Ook is het mogelijk om als maker op TikTok niet alleen video’s te creëren, maar ook augmented reality-camera-effecten die andere gebruikers kunnen inzetten in hun TikTok-video’s. Hier zitten wel maatschappelijk gerichte restricties op: zo is het niet mogelijk om discriminerende filters te maken of filters waarbij het lijkt alsof cosmetische chirurgie hebt ondergaan.

Andersom heeft Instagram trouwens een nieuwe feature toegevoegd die heel erg aan TikTok doet denken: Instagram Reels. Binnen deze feature kan je in-app video’s bewerken om zo creatieve video’s van 15 seconden (verrassend) te kunnen maken met muziek, filters etc. Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Dat Instagram daar niet vies van is was al duidelijk, aangezien ze eerder al de Stories kopieerde van Snapchat.

Als marketeer is het absoluut waardevol om de verdere ontwikkelingen goed in de gaten te houden en na te denken wat TikTok voor jouw merk zou kunnen betekenen. Voor advies zijn we uiteraard altijd bereikbaar!

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons