Een succesvolle contentstrategie met content mapping

Geschreven door: 

Sofie Zegers

Datum publicatie:  

05/08/2022
Om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep jouw product of dienst afneemt, moet je met jouw marketing aansluiten bij hun behoeften. Met content mapping doorloop je de hele klantreis. Ook onderzoek je met wat voor content jij jouw klant kan voorzien in zijn of haar behoefte. Wil je graag weten hoe je content marketing in kan zetten? Lees dan vooral deze blog.

Wat is content mapping?

Content mapping is een strategie die marketeers gebruiken om hun contentmarketing mee in te vullen. Met deze strategie maak je de juiste content voor de juiste klant op het juiste moment. Het proces van content mapping begint met het identificeren van de doelgroep. Vervolgens kijk je naar wat deze doelgroep nodig heeft op elk moment van hun klantreis. Dit kan variëren van onderzoek naar een product tot aankoop en gebruik ervan. Ben je benieuwd wat deze fasen precies inhouden? Lees dan vooral onze blog waarin we de customer journey uitleggen.

Met behulp van content mapping kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze de juiste content maken. Zo kunnen zij elke stap in de klantreis optimaal bedienen. Content mapping is dus een manier om ervoor te zorgen dat je altijd de juiste content maakt voor je klanten. Dit heeft verschillende voordelen.

Waarom is content marketing belangrijk?

Content marketing is een marketingstrategie waarbij je relevante en waardevolle content produceert om je doelgroep aan te trekken, te informeren en te behouden. Het omvat alle soorten marketing waarbij content wordt gemaakt of verspreid, tekstueel of audiovisueel. Content marketing kan onder andere helpen bij het opbouwen van jouw merkbekendheid, het vergroten van de online zichtbaarheid en het aantrekken van meer websitebezoekers.

Daarnaast is deze strategie niet alleen relevant voor jou als bedrijf, maar ook voor jouw doelgroep. Content marketing helpt jouw doelgroep te navigeren door jouw merk heen. Dat gebeurt op drie manieren:

1. Het helpt je doelgroep beter te begrijpen wat jouw bedrijf of organisatie aanbiedt;
2. Het helpt bij het aanbieden van relevante informatie die je doelgroep interesseert. Doordat je consistent interessante content deelt die aansluit bij jouw doelgroep, bouw je een sterke band met hen op en;
3. Het zorgt ervoor dat mensen jouw bedrijf of organisatie herinneren wanneer ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt.

Content marketing is dus een effectieve strategie om je doelgroep beter te begrijpen, interesse te wekken en om warmte op te bouwen. Hierdoor zullen mensen meer geneigd zijn om (in de toekomst) met jou in zee te gaan. Content mapping is een techniek die kan helpen bij het uitzoeken welke content er relevant is voor jouw doelgroep en hoe deze content het beste kan worden aangeboden. Content mapping is daarom ook een belangrijke stap in het opzetten van een succesvolle content marketing strategie.

Wat is het verschil tussen een mind map en een content map?

Content mapping en mind mapping zijn beide effectieve tools voor het organiseren van inhoud. Men gebruikt ze echter op verschillende manieren. Mind mapping wordt vooral ingezet om brainstorms visueel te kunnen structureren, zodat de bedachte ideeën makkelijker zijn om te herinneren. Ook helpt het om verbindingen te maken tussen bekende ideeën en daarop verder te denken. Een contentmap is echt gericht op de klantreis. Je creëert hiermee een contentplan waarmee jouw klanten in de verschillende stadia van de klantreis aangesproken worden. Elk onderdeel van de content map is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de koper op een bepaald punt in hun reis. Dit is uiteraard ontzettend handig om te weten als bedrijf, zodat je hierop kan inspelen met jouw marketing.

Hoe zet je content mapping in voor je bedrijf?

Als bedrijf heb je vaak een crossmediale strategie en post je op een aantal verschillende platformen content om jouw bedrijf zichtbaar te maken bij jouw doelgroep. Het doel van content mapping is om inzicht te krijgen in hoe deze diverse contentvormen en platformen elkaar versterken en aanvullen. Content mapping helpt je ook om de juiste content te maken voor het publiek dat jij wilt bereiken, op het moment dat zij jouw content nodig hebben. Content mapping is dus een krachtige strategie die ervoor kan zorgen dat je content beter converteert en meer waarde toevoegt aan je bedrijf. Om content mapping goed toe te kunnen passen, moet je eerst in kaart brengen welke soorten content je allemaal produceert en hoe deze verschillende soorten content elkaar versterken of aanvullen. Content mapping kan een complex proces zijn, maar gelukkig zijn er een aantal stappen die je kan volgen om tot je content map te komen:

1. Vorm je persona (‘s) voor je klant/klanten
2. Open een spreadsheet op je computer
3. Plaats op de horizontale as de stadia in de journey: de awareness – of bewustwordingsfase, de consideration- of overwegingsfase, de purchase- of aankoopfase, de retentie/service – of herhalingsaankoop/service fase en de loyalty – of loyaliteitsfase.
4. Plaats je gemaakte persona’s op de verticale as met elk vier rijen voor: de vragen van de persona per stadium, de behoefte van de persona in elk stadium die hen naar het volgende stadium zal helpen en de content ideeën die daarbij aansluiten. Je eindigt met een rij die het gekozen passende content type weergeeft.

Wanneer je het gekozen content type hebt bepaald per fase kan je gaan bepalen hoe je elk content type gaat invullen. Hierbij zijn de volgende vragen belangrijk om te beantwoorden:

1. Welke pijnpunten, vragen of doelen voor de persona worden met dit content item beantwoord?
2. Wat voor type content is het?
3. Wat zijn de buzzwoorden of relevante termen die gebruikt worden?

Nu kan je een volledige content map in elkaar zetten om jouw marketingstrategie mee in kaart te brengen.

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons