Paid, owned, earned media: de ultieme combinatie

Geschreven door: 

Steven Ripken

Datum publicatie:  

27/11/2023

Een merk onder de aandacht brengen kan op veel verschillende manieren. Om het overzichtelijk te houden, is er een driedeling gemaakt in de typen media: paid, owned en earned media. Deze drie elementen kun je niet los van elkaar zien. Een overkoepelende strategie gaat jou als merk het meest opleveren. Maar we beginnen bij het begin en vertellen je alles over deze typen media.  

Owned media

De naam zegt het al: owned media zijn de kanalen die je als merk zelf in beheer hebt. Denk hierbij aan jouw social mediakanalen, website en een magazine. Je owned kanalen kun je als basis voor jouw mediamix zien. Zodra deze basis goed staat, kun je aan de slag met de volgende twee onderdelen. Hoe je een sterke basis creëert? Wij leggen het je uit. 

Website

Je website is (en blijft) een belangrijk onderdeel van de uitstraling van je bedrijf. Het is je digitale visitekaartje, dé plek waar klanten naartoe gaan om informatie over jouw merk te vinden, inspiratie op te doen en transacties af te ronden. Zorg er dus voor dat jouw website altijd up-to-date, relevant en begrijpelijk is. Onze collega’s van Modern Minds nemen jou het werk graag uit handen. Ontdek alles over hun dienstverlening Support & Beheer. 

Social media

Ook sociale media zijn onmisbaar voor jouw bedrijf. Hiermee kun je jouw merk online profileren. Je bent vrij om allerlei soorten content te delen met de miljoenen mensen die actief zijn op Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn en TikTok.  

Om klanten aan jouw merk te binden, is het belangrijk om kwalitatief goede en relevante content te plaatsen. Je hebt tijd, energie én een sterke marketingstrategie nodig om een groot bereik op te bouwen. Focus je op content die van toegevoegde waarde is voor jouw doelgroep. De specialisten van Wind Mee online marketing helpen jou dolgraag verder met ijzersterke social media marketing. 

Paid media

Aan alleen owned media heb je helaas niet genoeg. Andere typen media zijn nodig om jouw hele doelgroep te bereiken. Daarnaast komt het regelmatig voor dat je specifieke boodschappen per doelgroep wil communiceren. Hier komen paid media om de hoek kijken. De naam zegt het al, het kost geld, maar levert wel veel op als het goed wordt uitgevoerd. 

Massamedia

Je komt paid media in allerlei vormen tegen. De meest opvallende vorm is massamedia. Denk aan reclames op televisie en radio, maar ook printmedia, billboards en snelwegmasten. Met deze media bereik je met één advertentie direct een groot publiek. Massamedia zijn dus onmisbaar als je een brede doelgroep wil aanspreken, impact wil maken en snelle resultaten wil zien.  

Wil je massamedia inzetten om jouw doelgroep effectief te bereiken? Ontdek onze diensten die jouw campagne tot een succes maken. 

Online advertising

De wereld is in sneltreinvaart gedigitaliseerd en daar moet je als merk goed gebruik van maken. De mogelijkheden om je merk online zichtbaar te maken zijn eindeloos. Onlinevideo, social media, branded content, influencer marketing of online audio: je kan het zo gek niet bedenken. Het grootste voordeel van online adverteren is de mogelijkheid tot targeting. Je kunt elke doelgroep heel gericht bereiken door de data over/van de doelgroep, die beschikbaar zijn voor adverteerders.  

Earned media

Waar je bij owned en paid media zelf de touwtjes in handen hebt, is dit bij earned media niet het geval. Dit type media is daarom het lastigst om goed te plannen, maar het biedt wellicht wel de grootste kansen voor jouw merk. 

Earned media draaien om aandacht voor jouw merk, vanuit externe partijen. Dat kunnen personen zijn die over jouw merk praten (mond-tot-mondreclame), websites die over jouw merk schrijven of televisieprogramma’s waarin jouw merk genoemd wordt.  

Met de komst van sociale media is de rol van earned media een stuk groter geworden. Sociale media vormen de ideale omgeving om ervaringen met jouw merk te delen met anderen. Dit maakt het voor jou nóg meer van belang om een goed product en goede dienstverlening neer te zetten. Een aanbeveling vanuit een klant is namelijk aanzienlijk waardevoller en betrouwbaarder voor andere klanten, dan een reclameboodschap vanuit jouw merk zelf. 

Je hebt bij earned media geen invloed op wat personen over jouw merk zeggen, maar je kunt dit wel sturen. Je kunt enthousiaste klanten vragen om een online review te schrijven of een leuke actie met een hoge deelfactor organiseren. Op media waarop delen centraal staat, kun je een leuke inhaker plaatsen. Een succesvolle inhaker is namelijk dé manier om likes, reacties en shares te genereren. Zo gaat jouw boodschap viral en dat levert veel gratis publiciteit op.  

Drie typen media: één geheel

Er zitten dus belangrijke verschillen tussen de typen media en juist hierdoor is het belangrijk om je te realiseren dat deze typen niet losstaan van elkaar. Wanneer je paid, owned en earned media op de juiste manier inzet, kunnen ze elkaar versterken. Zo kun je je onwed mediakanalen laten groeien met nieuwe volgers, door een campagne in te zetten met paid media. 

Je kunt ook voor positieve publiciteit (earned media) zorgen door influencers in te zetten met paid media. Daarnaast kan owned content viral gaan en zo veel earned media opleveren. Kortom, er zijn veel opties om de typen media elkaar te laten versterken en positieve resultaten te behalen. 

Begin bij je eigen kanalen, die vormen het fundament voor de overige typen. Zet paid media in om groei te generaliseren en werk aan een strategie om personen positief over jouw merk te laten praten om earned media in te vullen. Maar vergeet niet: dit is een continu proces, waarbij je veel kunt experimenteren. Alleen zo kom je erachter wat de perfecte mix is voor jouw bedrijf. 

Wees je als marketeer bewust van de verschillende soorten media. Begin bij je eigen kanalen, die moeten als fundament goed staan. Groei door met paid media en bedenk hoe je mensen positief over jouw merk kunt laten praten om het stukje earned media in te vullen. Vergeet ook niet dat dit een continu proces is, waarbij je niet bang moet zijn om eens andere dingen te proberen. Alleen zo kom je erachter wat voor jouw merk de perfecte mix is.   

Paid, owned en earned media voor jouw bedrijf

Als mediabureau kunnen wij jou goed helpen om je paid, owned en earned media effectief in te zetten. Ben jij benieuwd hoe de typen media kunnen bijdragen aan jouw doelstellingen? Of wil je simpelweg even sparren over de eindeloze mogelijkheden? Neem dan contact op met onze specialisten, wij denken graag met je mee! 

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons