De rol van het mediabureau
Geschreven door:
Nico Slooff
Datum publicatie:
04/03/2022
Wat doet een mediabureau? Dat is een vraag die veel van onze collega’s krijgen. Het korte antwoord is dat we merken helpen de juiste keuzes te maken om hun product of dienst onder de aandacht van de doelgroep te brengen die het merk wil bereiken.
Wat is een mediabureau?
Een mediabureau adviseert merken op het gebied van media om hen te helpen in contact te komen met de doelgroep. Dit doen zij door te helpen bij het ontwerpen en toepassen van mediaplannen op het gebied van traditionele media en sociale media. Een mediabureau is gespecialiseerd in het effectief en efficiënt bereiken van de doelgroep van de adverteerder.
Wat doet een mediabureau?
Een mediabureau brengt merken in contact met mogelijke klanten of doelgroepen. De werkzaamheden die worden uitgevoerd verschillen perk merk. Een mediabureau wordt vaak beschouwd als een verlengstuk van de eigen interne marketingafdeling, waarbij nauw wordt samengewerkt tussen deze twee partijen. Zo zorgen we voor een naadloze aansluiting van de media- en marketingstrategieën. Dit proces omvat natuurlijk de keuze voor inzet van bijvoorbeeld RTL4 of Facebook, maar gaat veel verder dan dat. Er wordt over alle stappen nagedacht om de doelgroep te bereiken met de media-inzet.
Hoe ziet dit proces eruit?
- We beginnen met een briefing;
- Vanuit daar wordt er een strategie & mediaplan opgesteld;
- Daaruit wordt de inkoop van de nodige media bepaald en gedaan;
- Wanneer de marketinguitingen de lucht in zijn, wordt er geanalyseerd voor optimalisaties en learnings;
- Hierop wordt dan bijgestuurd om de doeltroep te bereiken;
- Waarna er aan het einde van de campagne een evaluatie plaatsvindt.
Briefing
Een goed mediaplan begint bij een duidelijke briefing. Dit omvat onder andere de doelstelling, de doelgroep en het budget. Met deze input gaan onze data- en insights specialisten aan de slag om de markt in kaart te brengen. We beantwoorden vragen zoals: wie is de doelgroep en wat beweegt hen, hoe consumeren ze hun media, waar zijn ze gevoelig voor en welke rol hebben de verschillende mediumtypen in de customer journey?
Strategie en mediaplan
Deze analyses vormen de basis voor de invulling van de mediakanalen. Het gaat hier op de keuze voor bijvoorbeeld radio, televisie of social media. Doordat we alle disciplines zelf in huis hebben is er geen concurrentie tussen de mediumtypen. Zo kunnen we bij Zuiver dus echt een onpartijdig advies geven om tot de optimale strategie te komen waarmee de doelgroep te bereiken is.
Hierna volgt de media invulling, waar gedegen analyses ook de basis vormen voor de gemaakte keuzes. Via welke radiozender en/of welk social media kanaal kunnen we de doelgroep het beste bereiken? En kiezen we voor een campagne specifiek gestuurd op de ochtend of de avond? Samen met de strategische analyses vormt dit ons mediaplan.
Media inkoop
Als de afstemming met de adverteerder heeft plaatsgevonden kan het inkoopproces worden opgestart. Hierbij wordt bijvoorbeeld de zendtijd aangevraagd, worden de abri vlakken gereserveerd of wordt een programmatic campagne klaargezet in onze DSP. Uiteraard wordt hier ook weer rekening gehouden met de keuzes die zijn gemaakt in onze strategie. Bij TV kijken we naar het juiste umfeld
en bij een online campagne onder andere met het toepassen van specifieke targeting.
Optimalisatie en learnings opbouwen
Omdat media inzet geen draaimolen is waar je een kwartje in gooit en achteraf kijkt of het ook echt de moeite waard was, komt nu het werk van de campagne managers om de hoek kijken. Zeker net zo belangrijk als de voorgaande stappen, monitoren zij dagelijks of alle beoogde mediadoelstellingen worden gerealiseerd.
Bijsturen
Doordat we ons eigen web-based dashboard (inclusief attributie van de radio en TV) inzetten, kunnen we ook hier learnings opbouwen evenals van de online kanalen. Ondanks dat radio en televisie minder flexibel zijn voor tussentijdse aanpassingen kunnen we interessante inzichten verzamelen die toegepast kunnen worden in vervolgcampagnes. De campagnemanagers signaleren tijdig of er moet worden bijgestuurd om te komen tot de beoogde GRP druk of lagere CPA. Zo blijven we werken om de doelgroep te bereiken.
Evalueren
Tot slot de evaluatie. Hierin brengen we de verschillende kanalen bij elkaar en evalueren we samen met de klant hoe de campagne vanuit media oogpunt heeft gescoord. En nog belangrijker: wat de ervaringen voor de klant zijn. De gezamenlijke learnings die we hier opbouwen liggen vervolgens ten grondslag aan het voorstel voor de volgende campagne.
Doorlopen we met al onze klanten deze stappen? Niet noodzakelijkerwijs. We kunnen naar gelang de specifieke behoefte in elke fase van het proces ontzorgen. Een SEO-strategie, een verspreidplan voor huis aan huis folders of alleen een radiovoorstel. Al deze facetten behoren tot onze dienstverlening en zijn beschikbaar voor elk type klant. Van een internationaal merk tot aan de bakker op de hoek. Voor elk mediavraagstuk hebben we een passende oplossing.
Waarom een mediabureau inschakelen?
Wil jij weten via welke mediakanalen jij je doelgroep het beste kan bereiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren specialisten helpen je graag verder. Kom snel een kopje koffie doen en deel je ambities met ons!