De rol van het mediabureau

Geschreven door: 

Nico Slooff

Datum publicatie:  

30/11/2023

Wat doet een mediabureau? Dat is een vraag die veel van onze collega’s krijgen. We helpen klanten de juiste keuzes te maken om hun product of dienst onder de aandacht van de doelgroep te brengen. Maar dat is nog niet alles. In deze blog leggen we uitgebreid uit wat de rol van een mediabureau is. 

Omschrijving mediabureau

Een mediabureau adviseert merken op het gebied van media-inzet. Dit doet een bureau door te helpen bij het ontwerpen en toepassen van mediaplannen op het gebied van traditionele media, SEO content en sociale media. Een mediabureau is gespecialiseerd in het effectief en efficiënt bereiken van de doelgroep van de adverteerder. 

Wat doet een mediabureau?

De werkzaamheden die worden uitgevoerd, verschillen perk merk. Een mediabureau wordt vaak beschouwd als een verlengstuk van de eigen interne marketingafdeling, waarbij nauw wordt samengewerkt tussen deze twee partijen. Zo zorgen we voor een naadloze aansluiting van de media- en marketingstrategieën. Dit proces omvat natuurlijk de keuze voor inzet van bijvoorbeeld RTL4 of Facebook, maar gaat veel verder dan dat. Er wordt over alle stappen nagedacht om de doelgroep te bereiken met de media-inzet. 

Het proces

  1. We beginnen met een briefing; 
  2. vanuit daar wordt er een strategie & mediaplan opgesteld; 
  3. daaruit wordt de inkoop van de nodige media bepaald en uitgevoerd; 
  4. wanneer de marketinguitingen de lucht in zijn, wordt er geanalyseerd voor optimalisaties en learnings; 
  5. hierop wordt dan bijgestuurd om de doelgroep te bereiken; 
  6. waarna er aan het einde van de campagne een evaluatie plaatsvindt. 

Briefing

Een goed mediaplan begint bij een duidelijke briefing. Dit omvat onder andere de doelstelling, de doelgroep en het budget. Met deze input gaan onze Media & Insights Specialisten aan de slag om de markt in kaart te brengen. We beantwoorden vragen zoals: wie is jouw doelgroep en wat beweegt haar, hoe consumeert ze media, waar is ze gevoelig voor en welke rol hebben de verschillende typen media in de customer journey? 

Strategie & mediaplan

Deze analyses vormen de basis voor de invulling van de mediakanalen. Het gaat om de keuze voor bijvoorbeeld radio, televisie of social media. Doordat we alle disciplines zelf in huis hebben, is er geen concurrentie tussen de mediumtypen. Zo kunnen we bij Zuiver Media dus echt een onpartijdig advies geven om tot de optimale strategie te komen om je doelgroep te bereiken.  

Hierna volgt de media-invulling, waar gedegen analyses ook de basis vormen voor de gemaakte keuzes. Via welke radiozender en/of welk social mediakanaal kunnen we de doelgroep het beste bereiken? En kiezen we voor een campagne specifiek gestuurd op de ochtend of de avond? Samen met de strategische analyses vormt dit ons mediaplan. 

Media-inkoop

Als de afstemming met de adverteerder heeft plaatsgevonden, kunnen we het inkoopproces opstarten. Hierbij vragen we zendtijd aan, reserveren we abri vlakken en zetten we een programmatic campagne klaar in onze DSP. We houden hier uiteraard rekening met de keuzes die zijn gemaakt in de strategie. Voor televisie kijken we naar het juiste umfeld en bij een online campagne onder andere naar het toepassen van specifieke targeting. 

Optimalisatie en learnings opbouwen

Omdat mediainzet geen draaimolen is waar je een kwartje in gooit en achteraf kijkt of het ook echt de moeite waard was, komt nu het werk van de campagnemanagers om de hoek kijken. Minstens net zo belangrijk als de voorgaande stappen, monitoren zij dagelijks of alle beoogde mediadoelstellingen worden gerealiseerd. 

Bijsturen

Doordat we ons eigen web-based dashboard (inclusief attributie van de radio en tv) inzetten, kunnen we ook hier learnings opbouwen, evenals uit de online kanalen. Ondanks dat radio en televisie minder flexibel zijn voor tussentijdse aanpassingen, kunnen we interessante inzichten verzamelen die toegepast kunnen worden in vervolgcampagnes. De campagnemanagers signaleren tijdig of er moet worden bijgestuurd om tot de beoogde GRP druk of lagere CPA te komen. Zo blijven we werken om de doelgroep te bereiken. 

Evalueren

Tot slot de evaluatie. Hierin brengen we de verschillende kanalen bij elkaar en evalueren we samen hoe de campagne vanuit het media-oogpunt heeft gescoord. En nog belangrijker: wat de ervaringen voor jou als klant zijn. De gezamenlijke learnings die we hier opbouwen liggen vervolgens ten grondslag aan het voorstel voor de volgende campagne.  

Doorlopen we met al onze klanten deze stappen? Niet noodzakelijkerwijs. We kunnen naar gelang de specifieke behoefte in elke fase van het proces ontzorgen. Een SEO-strategie, een verspreidplan voor huis-aan-huisfolders of alleen een radiovoorstel. Al deze facetten behoren tot onze dienstverlening en zijn beschikbaar voor elk type klant. Van een internationaal merk tot aan de bakker op de hoek: voor elk mediavraagstuk hebben we een passende oplossing. 

Waarom een mediabureau inschakelen?

Wil jij weten via welke mediakanalen jij je doelgroep het beste kan bereiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren specialisten helpen je graag verder. Kom snel een kopje koffie doen en deel je ambities met ons! 

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons