De rol van het mediabureau

Geschreven door: 

Nico Slooff

Datum publicatie:  

04/03/2022
Wat doet een mediabureau? Dat is een vraag die veel van onze collega’s krijgen. Het korte antwoord is dat we merken helpen de juiste keuzes te maken om hun product of dienst onder de aandacht van de beoogde doelgroep te brengen.

Wat is een mediabureau?

Een mediabureau adviseert merken op het gebied van media om hen te helpen in contact te komen met de doelgroep. Dit doen zij door te helpen bij het ontwerpen en implementeren van mediaplannen. Een mediabureau is gespecialiseerd in het effectief en efficiënt bereiken van de doelgroep van de adverteerder.

Wat doet een mediabureau?

Een mediabureau brengt merken in contact met potentiële klanten of doelgroepen. Echter verschilt de invulling van de werkzaamheden per merk. Vaak wordt het beschouwd als een verlengstek van de eigen interne marketingafdeling, waarbij nauw samen wordt gewerkt voor een naadloze aansluiting van de media- en marketingstrategieën. Dit proces omvat natuurlijk de keuze voor inzet van bijvoorbeeld RTL4 of Facebook maar gaat veel verder dan dat.

Hoe ziet dit proces eruit?

  1. Briefing 
  2. Strategie & mediaplan 
  3. Inkoop van media 
  4. Optimalisatie en learnings opbouwen 
  5. Bijsturen
  6. Evalueren

Briefing

Een goed mediaplan begint bij een duidelijke briefing. Dit omvat onder andere de doelstelling, doelgroep en budget. Met deze input gaan onze data & insights specialisten aan de slag om de markt in kaart te brengen. We beantwoorden vragen zoals: wie is de doelgroep en wat beweegt hen, hoe consumeren ze hun media, waar zijn ze gevoelig voor en welke rol hebben de verschillende mediumtypen in de customer journey?

Strategie en mediaplan

Deze analyses vormen de basis voor de invulling van de mediakanalen en dus de keuze voor bijvoorbeeld radio, televisie of social media. Doordat we alle disciplines zelf in huis hebben is er geen concurrentie tussen de mediumtypen en kunnen we dus echt een onpartijdig advies geven om tot de optimale strategie te komen.

Hierna volgt de media invulling, waar gedegen analysis ook de basis vormen voor de gemaakte keuzes. Via welke radiozender en/of social media kanaal kunnen we de doelgroep het beste bereiken? En kiezen we voor een campagne specifiek gestuurd op de ochtend of de avond? Samen met de strategische analyses vormt dit ons mediaplan.

Media inkoop

Als de afstemming met de adverteerder heeft plaatsgevonden kan het inkoopproces worden opgestart. Hierbij wordt bijvoorbeeld de zendtijd aangevraagd, abri vlakken gereserveerd of een programmatic campagne klaargezet in onze DSP. Uiteraard wordt hier ook weer rekening gehouden met de keuzes die zijn gemaakt in onze strategie. Bij TV kijken we naar het juiste umfeld en bij een online campagne onder andere met het toepassen van specifieke targeting.

Optimalisatie en learnings opbouwen

Omdat media inzet geen draaimolen is waar je een kwartje ingooit en achteraf kijkt of het ook echt de moeite was, begint nu het werk van de campagne managers. Zeker net zo belangrijk als de voorgaande stappen, monitoren zij dagelijks of alle beoogde mediadoelstellingen worden gerealiseerd.

Bijsturen

Doordat we ons eigen web-based dashboard, inclusief attributie van de radio en TV inzet, hebben kunnen we ook hier learnings opbouwen evenals van de online kanalen. Ondanks dat radio en televisie minder flexibel zijn voor tussentijdse aanpassingen kunnen we interessante inzichten verzamelen die toegepast kunnen worden in vervolgcampagnes. De campagnemanagers signaleren tijdig of er moet worden bijgestuurd om te komen tot de beoogde GRP druk of lagere CPA.

Evalueren

Tot slot de evaluatie, hierin brengen we de verschillende kanalen bij elkaar en evalueren we samen met de klant hoe de campagne vanuit media oogpunt heeft gescoord. Maar nog belangrijker wat de ervaringen voor de klant zijn. De gezamenlijke learnings die we hier opbouwen liggen vervolgens ten grondslag aan het voorstel voor de volgende campagne.

Doorlopen we met al onze klanten deze stappen? Niet noodzakelijkerwijs, we kunnen naar gelang de specifieke behoefte in elke fase van het proces ontzorgen. Een SEO strategie, een verspreidplan voor huis aan huis folders of alleen een radiovoorstel. Al deze facetten behoren tot onze dienstverlening en voor elk type klant. Van een internationaal merk tot aan de bakker op de hoek. Voor elk mediavraagstuk hebben we een passende oplossing.

Waarom een mediabureau inschakelen?

Wil jij weten via welke mediakanalen jij je doelgroep het beste kan bereiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren specialisten helpen je graag verder. Kom snel een kopje koffie doen en deel je ambities met ons!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons