Adverteren in de juiste omgeving met relevante content is al jarenlang een methode om een doelgroep te bereiken. Met behulp van deze techniek wordt er geen gebruik gemaakt van cookies, maar wordt er gekeken naar de inhoud van de content en wie dat hoogstwaarschijnlijk leest. Wat leest een consument en waar kan een adverteerder zich op richten om de gewenste doelgroep te bereiken.
Met contextual targeting is het mogelijk om advertenties te tonen die aansluiten bij de inhoud van een website en/of webpagina. De techniek zorgt ervoor dat de tekst wordt gescand op relevante zoekwoorden om vervolgens een banner te tonen die relevant is voor het merk/product. Het wordt steeds belangrijker om relevant te zijn aangezien een gemiddelde consument heel veel verschillende advertenties tegenkomt op een dag. Als je ervoor kan zorgen dat jouw advertentie zichtbaar is op het moment dat iemand een artikel leest vanwege bepaalde interesses voor het onderwerp, zorg je voor relevantie. De kans dat iemand vervolgens op jouw banner klikt en de website bezoekt wordt hierdoor groter. Wie wil dat nou niet!