Contextual targeting in de cookieless era

Geschreven door: 

Sabrina Coomans

Datum publicatie:  

07/07/2022
Voor de meeste marketeers is het geen nieuws meer dat third-party-cookies gaan verdwijnen. Hierdoor wordt de pool steeds kleiner waarin adverteerders kunnen gaan targeten. Vandaar dat er verschillende alternatieven steeds belangrijker worden, waaronder contextual targeting.

Wat is contextual targeting?

Adverteren in de juiste omgeving met relevante content is al jarenlang een methode om een doelgroep te bereiken. Met behulp van deze techniek wordt er geen gebruik gemaakt van cookies, maar wordt er gekeken naar de inhoud van de content en wie dat hoogstwaarschijnlijk leest. Wat leest een consument en waar kan een adverteerder zich op richten om de gewenste doelgroep te bereiken.

Met contextual targeting is het mogelijk om advertenties te tonen die aansluiten bij de inhoud van een website en/of webpagina. De techniek zorgt ervoor dat de tekst wordt gescand op relevante zoekwoorden om vervolgens een banner te tonen die relevant is voor het merk/product. Het wordt steeds belangrijker om relevant te zijn aangezien een gemiddelde consument heel veel verschillende advertenties tegenkomt op een dag. Als je ervoor kan zorgen dat jouw advertentie zichtbaar is op het moment dat iemand een artikel leest vanwege bepaalde interesses voor het onderwerp, zorg je voor relevantie. De kans dat iemand vervolgens op jouw banner klikt en de website bezoekt wordt hierdoor groter. Wie wil dat nou niet!

Doorontwikkelde technologie

In het verleden was contextual targeting heel erg gericht op keyword targeting. Hierbij werd er gekeken naar een keyword en als deze overeenkwam met de interesse van de gewenste doelgroep werd hierop ingespeeld. Alleen wanneer je één keyword uit een tekst haalt en markeert als relevant, vervalt eigenlijk de waarde van de tekst en de inhoud. Een voorbeeld hiervan is: als je je als adverteerder richt op het keyword ‘uitlaten’ kan dit keyword terug te vinden zijn in content over het uitlaten van een hond, maar ook in content over uitlaten van een auto. Hierdoor is het lastig om de relevantie te bepalen of jouw banner binnen de juiste context wordt weergegeven.

De techniek achter contextual targeting is al veel verder. Met behulp van technologieën wordt de hele content geanalyseerd waardoor dit wordt ondervangen. Ook kan er onderscheid worden gemaakt tussen positieve en negatieve content waardoor brand safety gegarandeerd wordt.

Waarom is contextual targeting belangrijk?

  1. Third-party-cookie is niet meer nodig: het werkt goed om je podcast op een bepaald onderwerp of een bepaalde niche te richten. Denk daarbij wel aan iets waar je veel afleveringen (100+) aan kunt koppelen, maar maak het niet te breed waardoor je je potentiële publiek niet zal aanspreken. Voor de keuze van de naam is het belangrijk dat het een bredere naam is dan het onderwerp. Eigenlijk meer een overkoepelende term. Dit maakt het makkelijker om het over meerdere deelonderwerpen te kunnen hebben, waardoor er meer mogelijkheden vrijkomen.
  2. Bewaakt de privacy van de consument: de privacy van consumenten speelt ook een steeds grotere rol. Contextual targeting is hiervoor een privacyproof oplossing. Het voorziet de gebruiker van relevante advertenties en richt zich daarbij op relevante content wat door de gebruiker wordt gelezen. In dit geval volg je geen gebruiker en worden de gegevens ook niet opgeslagen.
  3. Brandsafe kunnen adverteren: brandsafe wil zeggen dat de advertentie niet getoond wordt binnen een context die mogelijk schadelijk is voor het merk van de adverteerder. Met machine learning is het mogelijk om content te identificeren die brandsafe is.
  4. Bereikt de doelgroep met échte interesse: gebruikers lezen een recept over pizza’s, omdat ze een overheerlijke pizza willen bereiden. En laat een adverteerder nou net het perfecte pizzadeeg verkopen en tonen in de online banner. Dan wil je natuurlijk als adverteerder zichtbaar zijn bij het artikel. Contextual targeting maakt dit allemaal mogelijk.

Is contextual targeting interessant voor jouw merk?

In onze zevende podcast aflevering hebben we het ook over één van dé alternatieven voor het verdwijnen van third party data: contextual targeting. Bekijk deze podcast van Zuivere Koffie op YouTube of luister mee op Spotify. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van contextual targeting voor jouw merk? Neem dan contact op met onze experts!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons